Stockholm Prides schlagergala fyllde Kungsan!

Förväntan låg i luften inför årets schlagergala och kön ringlade lång utanför Pride Kungsan långt innan introt från Eurovision Song Contest dånade ut från stora scenen. Redan innan klockan var 20:00 var Kungsträdgården fylld till brädden och 15 000 schlagertokiga och lyckliga åskådare hade fått en plats inne på området. Kvällens värd var schlagernörden och skådespelaren Björn Kjellman, som fullkomligt strålade av lycka i sin Pride-Ziperall över den fantastiska publiken och den otroliga artistuppsättningen. På scen fanns även en symfoniorkester under ledning av rutinerade Anders Berglund för att ackompanjera schlagerartisterna.

- Tusen tack till alla volontärer, alla fantastiska musiker med Anders Berglund i spetsen och alla fantastiska människor. Tack för all kärlek och all trogen support, säger Anna Book. Det är en så stor fröjd och glädje att få komma hit. Här vill man inte åka hem ifrån utan bara fortsätta och sjunga!

Gamla schlagerklassiker blandades med nya, och svenska artister blandades med internationella under den över fem timmar långa galan. Flera gånger under kvällen blev det både planerad och oplanerad allsång, och under Kikki Danielssons framträdande fylldes Pride Kungsan verkligen av bra vibrationer.

- Det finns inte ord att beskriva hur underbart där är att få spela för den här underbara publiken. Det är himmelskt och kärlek, säger Sanna Nilsen

Kvällen avslutades med en entusiastisk publik som sjöng Sveriges Eurovisionsvinnande bidrag Waterloo 1974, med rader som säkerligen även gällde Stockholm Prides årliga schlagergala – promise to love you for ever more!

Artister under kvällen:

Anders Berglund, Björn Kjellman, D'Nash, Fredrik Willstrand, Man Meadow, Anna Book, Mathias Holmgren, Simon Forsberg, Shirleys Angels, Pontus Platin, Jimmie Constantine, Evan, Kikki Danielsson, Sara Löfgren, Hanson, Carson, Malmkvist, Jenny Silver, Molly Sandén, Arja Saijonmaa, Nathalie Paque, Pernilla Wahlgren, Lotta Engberg, Kerstin Dahlberg, Tomas Lewing, Kate Ryan, Josh Dubovie, Elysion, Sanna Nielsen, Thomas Forstner, Velvet Inc, Bryan Rice, Pernilla Wahlgren, Lotta Engberg och Shirley Clamp.

• eurovision song contest
  • melodifestivalen
  • björn kjellman
  • öppenhet
  • schlager

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella och transpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

2011 års festival pågår 1-7 augusti. Temat för årets festival är Öppenhet och huvudsakliga festivalområden är Stockholms stadsteater, Kulturhuset och Kungsträdgården.