TCO är stolt huvudsponsor för Stockholm Pride 2012

TCO och dess medlemsförbund är stolt huvudsponsor för Stockholm Pride 31 juli - 4 augusti 2012.

- Rätten att vara den man är och bli respekterad för det handlar om arbetsmiljöfrågor och mänskliga rättigheter, dvs fackliga kärnfrågor, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Vi är i år stolt huvudsponsorer för Stockholm Pride därför att vårt uppdrag är att verka för ett mänskligt och framgångsrikt arbetsliv, där alla mår bra och känner sig bekväma. För att det ska bli möjligt, krävs att vi slutar förutsätta att alla är heterosexuella och slutar värdera människor utifrån sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Ingen mår bra av att känna sig exkluderad, och alla mår dåligt av att bli sämre behandlad på grund av den man är.

- Stockholm Pride arbetar för att stärka HBTQ-personers rättigheter i vardagen. Vi är därför glada att kunna presentera TCO som en stolt huvudsponsor för Nordens största Pridefestival, en av många nyheter vi ser fram emot att berätta mer om inom den närmsta tiden, säger Alf Kjeller, festivalchef för Stockholm Pride.

Under Prideveckan kommer TCO:s alla medlemsförbund att finnas representerade i Prideparken och dela ut information samt erbjuda rådgivning. Ett seminarium i Pridehuset är under planering och förbunden inom TCO går förstås tillsammans i paraden.  Mer information om aktiviteterna kommer senare i vår.

För ytterligare upplysningar om TCO:s engagemang i Stockholm Pride

Elin Edelström
Projektledare
Tel +46 8 782 92 06
Mob +46 70 272 46 15

Andreas Brömster
Projektledare

Fakta:
TCO består av 15 förbund med sammalagt 1,2 miljoner medlemmar: Unionen, Lärarförbundet, Vision, Fackförbundet ST, Vårdförbundet, Journalistförbundet, Polisförbundet, Finansförbundet, Farmaciförbundet, FTF – facket för försäkring och finans, Försvarsförbundet Skogs och Lantbrukstjänstemannaförbundet SLF, Sveriges Yrkesmusikerförbund Symf, Teaterförbundet och TULL-KUST

• pride park
  • alf kjeller
  • stolt huvudsponsor
  • tco
  • tillsammans

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. 2012 års festival pågår 31 juli - 4 augusti.