Passagerarökning på Västerås Flygplats

Efter några års kräftgång så ökar antalet passagerare på Stockholm-Västerås Flygplats. Passagerarantalet uppgick 2012 till 162 034 st. Det är en ökning med 13 025 st eller 8,7% jämfört med 2011. Anledningen till ökningen var fler avgångar med Ryanair och bättre fyllda flygplan. Även antalet charterresenärer ökade något jämfört med 2011. Det är en större ökning än Swedavias flygplatser, som ökade med 3%

"Det är riktigt roligt med en sådan relativt stor passagerarökning efter några års stillastående strax under 150 000. Vi spår att ökningen håller i sig även 2013. Ryanair har samma trafikprogram som förra året och vi tror att flygplanen kommer att fyllas bättre. Vi hade en ny destination, Mallorca, och en nygammal, Barcelona förra året. Nya destinationer tenderar att öka antalet passagerare år två. Sedan kommer vi troligtvis att ha fler charteravgångar än förra året:" Säger Mikael Nilsson, VD och flygplatschef.

För frakten gick det sämre, volymen uppgick till 5 076 ton, vilket är en minskning med -11%. Den kärvare ekonomin inom EU och en logistikförändring är två av orsakerna till minskningen.

• Semester

• Södermanland

En modern och effektiv flyg- plats - närmare än du anar

Västerås Flygplats (VST) ligger nära E18, cirka 5 km öster om Västerås centrum, bortom Hälla shoppingområde. Avståndet till Stockholm är cirka 75 minuter med buss. Här möter passagerarna och flygbolagen en modern och rymlig flygplats som erbjuder den mindre flygplatsens fördelar med närhet och snabbhet.

Goda kommunikationer finns till och från flygplatsen. För den som väljer att ta bilen till flygplatsen finns kort- och långtidsparkering nära terminalen till förmånliga priser. Se ”Hitta hit” under Parkering.

Välkommen till Västerås Flygplats!