Ryanairflighter med destination Skavsta landade i Västerås

Svår dimma över Nyköping i förmiddags och vid lunchtid gjorde att tre Ryanair-plan omdirigerades till Stockholm Västerås flygplats. Flygplatschefen Mikael Nilsson räknar med att de tre planen hade sammanlagt ca 500 passagerare vilket också bekräftas av personalen som arbetade.
- Sådant här är inte särskilt vanligt, det händer kanske vartannat år. Normalt lyfter man ju inte om man vet att det är så dåligt väder på destinationen, säger han.

De tre planen lämnade Västerås direkt och flög tillbaka till sina ursprungsdestinationer. Två av planen kom ifrån Tyskland och ett kom från England.
Vi är glada att vi kan göra en sådan här insats på kort varsel då det självklart skapar oro och irritation hos de passagerare som inte kommer till den flygplats de planerat även om alla är medvetna om att ingen råder över väder.
- Vi fick snabbt bussar på plats som kunde se till så att passagerarna blev transporterade till sina parkerade bilar på Skavsta eller till Stockholm Central. All inblandad personal ska ha en stor eloge för det sätt dom hanterade denna oväntade trafik på säger Helena Butén, Chef Passagerarservice på Stockholm Västerås flygplats

• resor
  • ryanair
  • stockholm västerås flygplats
  • turism
  • västerås flygplats
  • diversion
  • dimma
  • tyskland
  • england

Stockholm Västerås Flygplats (VST) ligger nära E18, cirka 5 km öster om Västerås centrum, bortom Hälla shoppingområde. Avståndet till Stockholm är cirka 65 minuter med buss. Här möter passagerarna och flygbolagen en modern och rymlig flygplats som erbjuder den mindre flygplatsens fördelar med närhet och snabbhet.

Goda kommunikationer finns till och från flygplatsen. Lokalbuss nr 3 från Västerås C går var 10e minut hela dagen och för den som väljer att ta bilen till flygplatsen finns kort- och långtidsparkering nära terminalen till förmånliga priser. Se ”Hitta hit” under Parkering.

Välkommen till Stockholm Västerås Flygplats!