Västerås Flygplats nu miljöcertifierad

"Vi tycker att det är jättebra att kunna visa upp för våra resenärer, vår personal och för vår ägare att vi sköter våra miljöfrågor på ett professionellt sätt" säger Mikael Nilsson, VD för Västerås Flygplats.

Det var flygplatsens styrelse som beslutade att flygplatsen skulle miljöcertifieras enligt ISO 14001 - 2004, vilket startade arbetet med certifieringen. Arbetet pågick under 2011, och efter slutrevisionen fick flygplatsen 2012 sitt certifikat.

Flygplatsen hade tidigare ett miljöledningssystem som ingick i kvalitetsledningssystemet QDHB, gemensamt för 35 kommunala/privata och 7 av Swedavias flygplatser. Miljöledningssystemet i QDHB användes som bas och verktyg för hela certifieringen.

"Vi hade ett bra miljöledningssystem men med certifieringen har vi lyft det till en högre nivå. Det innebär högre krav på dokumentation, revisioner, uppföljning och hantering av avvikelser. Mig veterligen är vi den andra kommunala/privata flygplatsen som är miljöcertifierad" säger Mikael Nilsson vidare.

För mer information kontakta;

Mikael Nilsson

• Västerås

En modern och effektiv flyg- plats - närmare än du anar

Västerås Flygplats (VST) ligger nära E18, cirka 5 km öster om Västerås centrum, bortom Hälla shoppingområde. Avståndet till Stockholm är cirka 75 minuter med buss. Här möter passagerarna och flygbolagen en modern och rymlig flygplats som erbjuder den mindre flygplatsens fördelar med närhet och snabbhet.

Goda kommunikationer finns till och från flygplatsen. För den som väljer att ta bilen till flygplatsen finns kort- och långtidsparkering nära terminalen till förmånliga priser. Se ”Hitta hit” under Parkering.

Välkommen till Västerås Flygplats!