Västerås Flygplats statistik 2010

Passagerarantalet på Västerås Flygplats 2010 var 150 793, vilket var 23 700 färre än 2009.

Orsakerna är främst tre, Wizzair slutade flyga i oktober 2009, färre antal charteravgångar och effekterna av askmolnet i april. Det positiva är att beläggningsgraden på flygningarna var fortsatt hög, vilket visar att flygplatsen har ett starkt upptagningsområde.

Västerås är Sveriges 18:e största passagerarflygplats av 42 som bedriver linjefart.

Flygfrakten ökade med 27 % från 4 444 ton 2009 till 5 659 ton 2010. Det gör Västerås till Sveriges 4:e största fraktflygplats.

För 2011 är prognosen en liten ökning av passagerarantalet och en fortsatt ökning av flygfrakten.

Västerås Flygplats (VST) ligger nära E18, cirka 5 km öster om Västerås centrum, bortom Hälla shoppingområde. Avståndet till Stockholm är cirka 75 minuter med buss. Här möter passagerarna och flygbolagen en modern och rymlig flygplats som erbjuder den mindre flygplatsens fördelar med närhet och snabbhet.

Goda kommunikationer finns till och från flygplatsen. För den som väljer att ta bilen till flygplatsen finns kort- och långtidsparkering nära terminalen till förmånliga priser. Se ”Hitta hit” under Parkering.

Välkommen till Västerås Flygplats!