Nyhet -

Nya idrottsborgarrådet: Privata aktörer komplement för att bygga i kapp bristen på idrottsanläggningar i Stockholm

Karin Ernlund växte upp i Vittinge som ligger tre mil väster om Uppsala. Som barn var hon aktiv inom gymnastik och innebandy.

– För mig var den stora behållningen sammanhållningen vi hade inom mitt innebandylag. Vi vann inte så många matcher men vi hade väldigt roligt tillsammans. Det var inom den idrotten jag stannade längst.

– Jag har ett långt engagemang bakom mig inom föreningslivet och vet hur viktigt det är. Som borgarråd vill jag stötta barn och ungdomar inom föreningslivet. Vi ser även hur idrottsrörelsen är en motor för integration där människor möts över gränserna och att det skapas andra mötesplatser.

I dag är Karin Ernlund en aktiv person.

– Jag är en glad fritidsmotionär som springer i skogen, badar i Mälaren och leker i parker med familjen.

Uppväxt på en liten ort ser hon skillnader mellan storstaden och Vittinge, där det fanns två lokala föreningar inom innebandy och fotboll.

– Ville man vara med i en förening i Vittinge var det de idrotterna som gällde. I Stockholms finns det något för alla och en enorm mångfald av idrotter.

Samtidigt kan inte föreningarna ta emot alla som vill idrotta. Vad har ni för tankar runt anläggningsbristen?

– Behovet är enormt. Det är allvarligt och ingen nyhet för någon att det är en brist. Jag vill visa handlingskraft i detta. Det är uppenbart för mig är att det finns många privata initiativ som inte släppts in. Här vill jag släppa in och använda dem som finns.

– Vi har en långsiktig investeringsplan som ska följas för nybyggnad och renovering. Men staden behöver också öppna upp för privata aktörer som kan accelerera byggandet av nya anläggningar, med staden som hyresgäst.

Redan i dag finns det ett konkret förslag på att upprustningen av Västertorps sim- och idrottshall ska göras av en privat aktör.

– Vi måste gå vidare med alternativa lösningar. Vi har länge fått höra att det är ”bättre att finansiera med kommunala pengar”. I sådant fall får Västertorpsborna vänta länge. Vi måste hitta nya sätt att finansiera byggen, det är min ambition de kommande fyra åren.

Trots att idrotten glömts bort när nya stadsdelar har byggts, som i Hammarby Sjöstad, har man gjort liknande misstag i Norra Djurgårdstaden och Hagastaden. Där saknas det inte bara idrottsanläggningar utan även bra mötesplatser för idrottsföreningar.

– Vi måste bli bättre på att bygga städer. Det är en ambition för den nya grönblå majoriteten. Det har under för lång tid varit fokus på att bygga bostäder. Det handlar om att bygga mötesplatser för dem som ska bo där med allt från förskolor, idrottsytor till lokaler för kultur- och föreningsliv.

FOTO: Bildbyrån

När det gäller nya anläggningar står nya isytor och simhallar högt upp på agendan för den nya majoriteten.

– Vi har en brist som förvärrats på grund av att det som hänt med Zinkensdamms ishall. I veckan har vi gått vidare med att det ska finnas ett tält på Kärrtorps IP så att det finns mer istider inför hösten 2019. Vi behöver även bygga upp en ny ishall på Zinkens.

Karin Ernlund fortsätter:

– Sedan har vi ett enormt upprustningsbehov och investerar 1,8 miljarder i nya och befintliga anläggningar. Men det är dyrt att bygga i Stockholm och slutkostnaderna blir ofta högre än beräkningarna, vilket bromsar projektplanen. Här skulle ett samspel med privata aktörer kunna underlätta för staden att hålla sig till planen och samtidigt öka byggtakten av nya idrottsanläggningar.

Tittar ni på exempel där privata aktörer byggt där det har fungerat?

– Ja, det gör vi. Bland annat tittar vi på Prioritet Serneke Arena i Göteborg som har sju våningar sport. Med allt från längdskidåkning till handboll och fotboll samt grundskola och gymnasium med idrottsinriktning på två våningar (läs mer här >>>).

Jessica Lindell Vikarby, de aktivas representant för OS- och Paralympicsansökan 2026. FOTO: Bildbyrån

När det gäller ett OS/Paralympics i Stockholm 2026 så har majoriteten sagt att man kommer att ställa anläggningarna till förfogade för ett eventuellt arrangemang.

– Vi välkomnar stora evenemang men Stockholms stad kommer inte att stå som värd eller ge några ekonomiska garantier. Vi investerar för idrottsrörelsen och föreningslivet i första hand.

– Men vi välkomnar ett OS och Paralympics. Det är positivt för idrotten i Stockholm och besöksnäringen. Nu är det upp till IOK och SOK och visa att det går att arrangera evenemanget utan att en stad behöver gå in med ekonomiska garantier.

• stockholms idrottsförbund
  • stockholmsidrotten