Punkt127 finalist i Årets bibliotek

Finalisterna i Årets bibliotek har tillkännagivits, och en av dem är barn- och ungdomsbiblioteket Punkt127 i Bredäng. Allmänheten bjuds nu in för att hjälpa till att utse vinnaren.

Tre bibliotek från hela landet har nominerats till priset som varje år delas ut på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Barn- och ungdomsbiblioteket Punkt127 i Bredäng är ett av dem.

- Punkt127 är ett lysande exempel på inkluderande och relationsskapande biblioteksutveckling, säger Daniel Forsman, stadsbibliotekarie. Deras arbete med att förstå barn och ungdomars behov och drivkrafter uppmuntrar till kreativitet, inspiration och deltagande.

I nomineringsprocessen har juryn bedömt biblioteken utifrån en rad kriterier. Till exempel tittar de på användarvänlighet, kreativitet och förankring i lokalsamhället. Varje år har priset dessutom ett särskilt tema, och i år är det fokus på demokrati.

- Att bemöta barn och ungdomar på ett schysst och respektfullt sätt är oerhört viktigt för att skapa en jämlik miljö, säger Ranka Klincov, enhetschef. Dels handlar det om att lära känna besökarna, men det är också viktigt att besökarna kan känna igen sig i våra medarbetare. Därför ska personalgruppen spegla den kulturella och språkliga mångfald som finns i området.

Nytt för i år är att allmänheten kan påverka slutresultatet genom att rösta på sitt favoritbibliotek. Folkets röst väger lika tungt som en jurymedlems röst, och röstningen sker via fackförbundet DIKs hemsida.

Vinnaren tillkännages den 27 september.

• Bibliotek, museum

• Stockholm

40 folkbibliotek, Internationella biblioteket och bibliotekstjänster på drygt 50 platser. biblioteket.se

Erika Wallin