Vem får Den Nya Akademiens Litteraturpris?

Den 12 oktober klockan 12 tillkännages vinnaren av Den Nya Akademiens Litteraturpris. Aktuella för priset är Kim Thúy, Maryse Condé och Neil Gaiman. Vid tillkännagivandet på Stadsbiblioteket i Stockholm medverkar bland andra initiativtagaren till Den Nya Akademien Alexandra Pascalidou, juryns ordförande Ann Pålsson, stadsbibliotekarie Daniel Forsman och initiativtagaren till Nobelpristagarnas besök i Rinkeby Gunilla Lundgren.

Efter en lång process är vinnaren korad! Den Nya Akademiens Litteraturpris 2018 har utsetts genom tre delmoment: Först engagerades Sveriges bibliotekarier för att nominera författare till priset. Därefter bjöds hela världen in för att rösta på sin favoritförfattare, vilket gav fler än 32 000 röster, varav många från bibliotekarier världen över. De två kvinnor och två män som fått flest röster kvalificerade sig sedan till det sista delmomentet och det slutliga beslutet har fattats av en expertjury. Haruki Murakami, som var en av de nominerade författarna, har avsagt sig nomineringen på grund av tidsskäl.

Program för tillkännagivandet
Inledningsanförande: Stadsbibliotekarie Daniel Forsman
Den Nya Akademien och dess litteraturpris: Initiativtagare Alexandra Pascalidou
Nobelpriset i Rinkeby: Initiativtagare Gunilla Lundgren
Priset tillkännages: Juryns ordförande Ann Pålsson
Presentation av pristagaren och dess författarskap: Bibliotekarie Alice Thorburn
Utdrag ur verk av pristagaren
Frågor från publik och medier
Enskilda intervjuer efter önskemål

Tid och plats: Rotundan i Stockholms stadsbibliotek, den 12 oktober klockan 12.

På plats finns ett flertal medlemmar i Den Nya Akademien och kunniga bibliotekarier som kan guida i läsdjungeln och berätta om vinnaren och de andra nominerade författarna.

Lokalen har ett begränsat antal platser, för att vara säker på att få plats, boka plats på biblioteket.stockholm.se. För journalister, gärna föranmälan till anna.waglund@stockholm.se.

För frågor om Den Nya Akademien och evenemanget, kontakta juryns ordförande Ann Pålsson +46 70 389 82 22.

Fakta om Den Nya Akademien:Den Nya Akademien bildades när det stod klart att Svenska Akademien inte kommer att dela ut ett Nobelpris i december 2018. Den Nya Akademien verkar för att säkerställa att ett internationellt litteraturpris delas ut 2018.

Mer om författarna:
Kim Thúy http://www.editions-libreexpression.com (Libre Expression)
Maryse Condé, http://www.editions-jclattes.fr (JC Lattès)
Neil Gaiman, www.neilgaiman.com

• Bibliotek, museum

• Stockholm

40 folkbibliotek, Internationella biblioteket och bibliotekstjänster på drygt 50 platser. biblioteket.se

Erika Wallin

Presskontakt Kommunikatör 08 508 311 84