Därför är bygg- och anläggning ett bra val

Företag i bygg- och anläggningsbranschen har svårt att rekrytera nya medarbetare med rätt kompetens. Nu närmar sig gymnasievalet och den som väljer bygg- och anläggning har goda möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden. Det är lätt att få jobb och man kan se fram emot en hög snittinkomst efter avslutad gymnasieutbildning.

Sveriges Byggindustrier har låtit opinionsundersökningsföretaget Ipsos kartlägga behovet av arbetskraft hos drygt 800 medlemsföretag. Bristen på rätt utbildad kompetens är stor. Åtta av tio bygg- och anläggningsföretag uppger att man har svårt för att hitta nya medarbetare. Det gäller framförallt yrkesarbetare som snickare, murare, plattsättare och golvläggare. Två av tre företag uppger dessutom att verksamheten begränsas av bristen på tillgänglig arbetskraft.

Arbetskraftsbristen ställer stora krav på oss som arbetar för en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch. Tillsammans med fack och myndigheter vill Sveriges Byggindustrier och Byggmästareföreningen få fler att känna sig hemma i byggbodarna. Utan en breddad rekrytering kommer branschen inte kunna täcka behovet av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt.

Morgondagens byggnadsarbetare är ungdomar som vuxit upp med dataspel som Minecraft och som nu vill prova att bygga i verkligheten. För att en breddad rekrytering ska vara möjlig krävs att både föräldrar och studie- och yrkesvägledare uppmuntrar framförallt unga tjejer att välja bygg- och anläggning. Det politiska målet om 25 procent kvinnor inom bygg- och anläggning till 2030 är en viktig signal och en överlevnadsfråga för branschen.

Möjligheterna till en god löneutveckling är stora. Inför det stundande gymnasievalet har Svenskt Näringsliv och Statistiska Centralbyrån, SCB, tagit fram fakta om hur det går för eleverna på alla program på svenska gymnasieskolor.Den framtagna statistiken visar bland annat hur eleverna etablerar sig på arbetsmarknaden.

Elever som gått yrkesförberedande program inom energi, bygg, teknik och el uppnådde högst snittinkomster 10 år efter att de lämnat gymnasiet. Genomsnittsinkomsten för tidigare elever på bygg- och anläggning är hela 295 000 kronor om året.

Stockholm och Sverige växer. Snart är vi 3 miljoner invånare i Stockholm och 11 miljoner i hela landet. Det kräver fler bostäder, skolor, vårdcentraler och idrottsplatser. Vägar och järnvägar behöver underhållas och byggas ut. Framtiden för den som väljer någon av våra yrkesgrupper är ljus. Till samhällsbyggnadsbranschen är alla välkomna!

För mer information om Stockholms Byggmästareförening, följ oss på: