Björn O. Nilsson, VD IVA, ny ordförande i SSNs styrgrupp.

Björn O. Nilsson, VD IVA, blir ny ordförande i styrgruppen för det nationella projektet Sweden ScienceNet (SSN). SSN är ett samarbetsprojekt mellan åtta svenska universitet med syfte att, tillsammans med finansiärerna, förbättra hanteringen av ansökningar och kontrakt. Huvudfinansiär av projektet är Vinnova och arbetet drivs av Stockholm Science City.

SSN är ett samarbetsprojektet mellan åtta svenska universitet; Chalmers tekniska högskola, Linköpings universitet, Lunds universitet, Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska högskolan, Stockholms universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och Uppsala universitet. Projektet leds av en styrgrupp där, förutom Björn O. Nilsson, representanter från partneruniversitetens ledningar sitter. Det övergripande målet är att bygga upp ett nationellt system för hanteringen av ansökningar och kontrakt samt att stötta de deltagande universitetens interna arbeten. Detta görs i samarbete med VR, FAS, Formas och Vinnova. Genom att använda existerande informationskällor, hitta gemensamma definitioner och nyttja en gemensam datamodell syftar SSN till att skapa ett analysverktyg för universitet och forskningsfinansiärer samt en informations plattform om pågående projekt vid våra svenska universitet.

Projektet drivs av Stockholm Science City och huvudfinansiär är Vinnova. Även Innovationsbron AB bidrar till finansieringen.

Ytterligare information:

Filippa Kull, Ph.D.