Diabetes Tools TriabetesClinic är nominerad till Global Mobile Awards 2016 på prestigefyllda Mobile World Congress

Stockholm den 21 januari 2016 – Diabetes Tools har nominerats till Best Mobile Innovation for Health av GSMA 2016 Global Mobile Awards för sitt distansvårds- och beslutsstödsystem TriabetesClinic. Systemet sätter medicinska appar i centrum av vårdprocessen för barn med insulinberoende diabetes, både på sjukhuset och för distansvård i hemmamiljön.

"TriabetesClinic för barn kombinerar mobila appar för egenvård med mobila kliniklösningar på online-verktyg för att förenkla och digitalt stödja vården runt varje barn med diabetes", säger Diabetes Tools VD och koncernchef Anders Weilandt. "Att bli utvald av Glomo Awards domarkommitté visar att den digitala hälsosektorn är på frammarsch. Digital hälsa har dock fortfarande en lång väg kvar till fullständig kommersialisering. Denna nominering stärker vårt teams redan betydande uthållighet och fokusering för att nå hela vägen fram till mål."

"Grattis alla nominerade till 2016 Glomo Awards", säger Michael O'Hara, Chief Marketing Officer, GSMA "Med mer än 930 bidrag i år – Ett nytt rekord – så är konkurrensen större än någonsin, vilket speglar den enorma mångfalden och innovationstakten i den mobila världen. Vi är särskilt glada över att fira 21 år för denna utmärkelse med ett nytt dynamiskt format för att erkänna och hylla betydelsefulla prestationer under hela Mobile World Congress."

Glomo Awards belönar prestationer och innovationer inom mobilbranschen och omfattar mer än 40 utmärkelser i åtta kategorier. Resultaten för 2016 års vinnare i kategorin Connected Life Awards kommer att tillkännages under Mobile World Congress, världens största utställning och konferens inom mobilindustrin som hålls i Barcelona, Spanien 22-25 februari. För mer information besök

www.globalmobileawards.com/nominees2016.

Triabetes och TriabetesClinic är varumärken som tillhör Diabetes Tools Sweden AB.

Om Diabetes Tools
Diabetes Tools är ett svenskt medicintekniskt företag som förenklar vardagen för alla inblandade i diabetesvården. Programvarutjänsten TriabetesClinic kombinerar säkert appar (för smartphones och surfplattor), online-konton och webbgränssnitt för att förändra och förbättra diabetesvården.

Diabetes Tools utsågs till ”Årets MedTechföretag 2014" av Swedish Medtech Association. Diabetes Tools är certifierade mot ISO 13485, en standard för utveckling av medicintekniska produkter och tillhörande tjänster. Triabetes är en CE-märkt medicinsk programvara som är registrerad för försäljning inom EU. Diabetes Tools är privatägt och baserat i Stockholm. Mer information finns på www.diabetestools.se.

Presskontakt: Catherine Dowdell, PR-och kommunikationschef, E-post: press@diabetestools.se Telefon: 08 5252 3511