Bagisbor i stor nordisk satsning på hållbar stadsdelsutveckling

I Bagarmossen trivs kreativiteten och initiativkraften. Just nu är flera Bagisbor aktuella med intressanta affärsidéer kring smarta tjänster i stadsdelen. Inom kort kommer de få veta om de blir antagna till ett stort nordiskt affärsutvecklingsprogram för lokal hållbarhet.

För de entreprenörer som antas till programmet väntar en spännande vinter med Innovation camps både i Finland och Bagarmossen. Idéerna kommer att utvecklas med stöd av olika experter, och under en testfas där idéerna matchas mot kunder och investerare.

- Jag är inte förvånad att Bagisborna har nappat på det här. Det är en stadsdel full av engagerade människor och initiativkraft. Det blir kul att jobba vidare för att se hur vi kan kombinera hållbara tjänster och smart staddelssutveckling här i Bagarmossen, säger Tobias Lind projektledare Stockholmshem.

Tidigare under hösten gick Stockholmshem ut med en efterlysning av personer som har hållbara affärsidéer och bor eller verkar i Bagarmossen. Av de 62 ansökningar som kommit in från Sverige och Finland ska 12 team väljas ut. De lokala entreprenörer i Bagarmossen som inte kommer med i programmet ges möjlighet att delta i Stockholmshems lokala program som ska stötta en bra närservice och hållbara livsstilar i Bagarmossen.

- Jag ansökte för att vi har ett fantastiskt miljövänligt och socialt projekt som skulle kunna göra att det blev ännu bättre lokalt för oss Bagisbor samtidigt som det är något vi kan "exportera" till andra bostadsområden, säger Måns Andersson som driver Gamle Enskede lådcyklar.

Här är några av de Bagarmossenbaserade entreprenörer som har ansökt till Smart Retro:

Urban Fruit Initiative, lokalproducerade juicer på frukt från villaträdgårdar. Ekern & Gamla Enskede lådcyklar, företag som jobbar med att utveckla totallösningar för hållbara transporttjänster med kollektiv-, och företagsägda lådcyklar. Saara Saukko, företag som kombinerar trädgård och stadsodling med vildodlad mat och medicinalörter, näring och hälsa. Pomme Pomme - Ett mobilt musteri, som besöker lokala trädgårdar och gör must av fruktskörden. Moviemall/Vintagemall, lokalt företag som jobbar med recycling av kostym och rekvisita inom film- foto-, och eventbranschen. Anima Mundi, ett lokalt nätverk med kulturellt fokus som erbjuder gröna produkter och tjänster.

Kontakt
Tobias Lind, projektledare/verksamhetsutvecklare, Stockholmshem: tobias.lind@stockholmshem.se, 08-508 394 19. Outi Kuittinen, Head of co-creation, researcher, Demos Helsinki, outi.kuittinen@gmail.com, +358 50 326 55 82 (engelska)

Om Smart Retro
Smart Retro är ett nordiskt samarbetsprojekt som finansieras av Nordic Innovation och deltagande projektpartners där Stockholmshem är medaktör och Bagarmossen är en av de medverkande stadsdelarna. Inom projektet arrangeras ett utvecklingsprogram för entreprenörer som har en affärsidé som gör livet i städerna smartare och mer hållbart. Projektet löper från maj 2014 till oktober 2015. http://smartretro.demoshelsinki.fi/

AB Stockholmshem
Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag med ca 48 000 hyresgäster och ägs av Stockholms stad. Företaget bedriver ett långsiktigt hållbarhetsarbete och jobbar aktivt med att stötta en hållbar stadsdelsutveckling i flera områden i Stockholm. http://www.stockholmshem.se/

• skarpnäck
  • stadsutveckling
  • affärsidéer
  • transport
  • hållbar*
  • startups
  • stadsdelsutveckling
  • smart retro
  • bagis
  • bagarmossen

Hos AB Stockholmshem bor ca 48 000 hyresgäster. Sedan 1937 har vi skapat nya kvarter
och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Fastighetsbeståndet omfattar drygt 25 000 bostäder och 3 000 lokaler.