Familjebostäder, Stockholmshem, Svenska Bostäder och Fastighetsägarna Stockholm: ”Vi fortsätter arbeta för en ny hyressättningsmodell – trots Hyresgästföreningens avhopp”

På måndagskvällen genomförde Hyreskommittén i Stockholm efter långa förhandlingar ett slutmöte kring den så kallade Stockholmsmodellen för systematisk hyressättning.

- Då vi var överens om modellens konstruktion var vår förhoppning att de kvarvarande frågorna; poängvärde och implementering skulle kunna lösas i samförstånd, säger Pelle Björklund, VD för Svenska Bostäder och ordförande i Hyreskommittén.

- Detta har dessvärre inte lyckats. Hyresgästföreningen har ställt ultimativa krav rörande poängvärde och införande som vi övriga två parter, Fastighetsägarna Stockholm och Stockholms stads tre bostadsföretag, inte kan tillmötesgå.

Förslaget till ny hyressättningsmodell har arbetats fram av representanter från Hyreskommitténs parter, dvs Stockholms tre kommunala bostadsföretag Familjebostäder, Stockholmshem och Svenska Bostäder samt Fastighetsägarna Stockholm och Hyresgästföreningen region Stockholm.

Den gemensamma utgångspunkten för arbetet med modellen har varit att Stockholm behöver en systematisk och mer rättvisande hyressättning som bättre avspeglar de boendes grundläggande värderingar för att säkra hyresrättens framtid i Stockholm. Tidigare har liknande modeller införts i andra städer som Malmö och Umeå.

- Vår uppfattning kvarstår: Stockholm behöver hyresrätten och vi har därför velat agera ansvarsfullt och skapa förutsättningar för detta. Vi beklagar att Hyresgästföreningen inte kommer fortsätta det arbetet med oss, säger Pelle Björklund.

Kontaktpersoner:

Pelle Björklund,