Hyresöverenskommelsen för 2019 är klar

Hyresöverenskommelsen för 2019 mellan de kommunala bostadsbolagen i Stockholm och Hyresgästföreningen region Stockholm är klar. Överenskommelsen innebär att hyrorna höjs med 2,35 procent från den 1 januari 2019.

I överenskommelsen undantas lägenheter i ett antal fastigheter som istället får en hyreshöjning med 1,85 procent.

- Vi är glada över att ha nått en överenskommelse med Hyresgästföreningen så att hyrorna kan börja gälla från den 1 januari, och det är bra att hyresgästerna inte behöver få någon retroaktiv höjning 2019. Vi tycker däremot inte att förhandlingssystemet fungerar tillfredsställande nog eftersom en höjning med 2,35 procent inte täcker den generella kostnadsökningen i samhället och fastighetsbranschen, säger Linus Johansson, vice vd på Stockholmshem.

Om överenskommelsen

• Överenskommelsen gäller med ny hyra från 1 januari 2019.
  • Överenskommelsen är sluten mellan Familjebostäder, Stockholmshem, Svenska Bostäder och Hyresgästföreningen region Stockholm.
  • Majoriteten av Stockholmshems lägenheter får en höjning med 2,35 procent.
  • Ett antal fastigheter där normhyran 2018 är högre än 1 800 kr/kvm/år får en höjning med 1,85 procent, se förteckning nedan.

Hjorthagen

Hammarbyterrassen 21-29
Heliosgatan 41-47
Kryssargatan 3, 7 & 11

Hos AB Stockholmshem bor drygt 50 000 hyresgäster. Sedan 1937 har vi skapat nya kvarter
och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Fastighetsbeståndet omfattar drygt 27 000 bostäder och över 3 500 lokaler.