Invigning av nya bostäder i Västertorp – 91 nya genomgångsbostäder klara för inflyttning

Nu flyttar de första hyresgästerna in i de nybyggda lägenheterna i kvarteret Bjällerkransen i Västertorp. Stockholmshem bygger totalt 276 lägenheter som kommer att förvaltas av SHIS Bostäder.

I den nya fastigheten i Västertorp kommer SHIS att kunna erbjuda 94 lägenheter till ungdomar, 136 lägenheter till ensamstående vuxna och 46 lägenheter till familjer. SHIS kommer att ha ett 10-tal anställda på plats.

- I ett växande Stockholm är det viktigt att även genomgångsbostäder och stödboenden utvecklas och har en god standard, säger Hanna Broberg (M) styrelseordförande SHIS Bostäder. Nybyggnationen i Bjällerkransen ger fler och trygga bostäder. Vi finns på plats med kunnig och engagerad personal, och hoppas på ett fortsatt gott samarbete med grannarna i området.

Lägenheterna i den första etappen är genomgångsbostäder för vuxna, stödboende för vuxna samt försökskontrakt för ungdomar och hyresgästerna är alla i behov av en tillfällig lägenhet i väntan på ett eget hyreskontrakt på den ordinarie bostadsmarknaden.

- Det är viktigt att allmännyttan är till för alla och det är med stor glädje vi i Stockholmshem tillsammans med SHIS hjälper de med särskilt stort behov av en bostad, säger Björn Ljung (FP) Stockholmshems styrelseordförande.

SHIS styrelseordförande Hanna Broberg (M) och Stockholmshems styrelseordförande Björn Ljung (FP) inviger Bjällerkransen, Västertorpsvägen 89, måndagen den 8 september, kl 11.45.

Efter invigningen finns möjlighet att besöka en visningslägenhet och tala med SHIS vd Fredrik Jurdell och Stockholmshems vd Ingela Lindh. Välkomna!

Kontakt på plats:
Anki Jonsson, enhetschef SHIS Bostäder, 076-124 81 83 anki.jonsson@shis.se

För mer information:
Hanna Broberg (M), ordförande SHIS Bostäder, 070-777 04 50
Björn Ljung (FP), ordförande Stockholmshem, 073-615 01 03

SHIS Bostäder
SHIS Bostäder (Stiftelsen hotellhem i Stockholm) är Stockholms Stads bostadssociala resurs och har kommunfullmäktiges uppdrag att tillhandahålla genomgångsbostäder till bostadslösa inom Stockholms Stad som av sociala och/eller ekonomiska skäl för tillfället inte kan få en egen lägenhet på den ordinarie bostadsmarknaden. AB Stockholmshem

• Sociala frågor

• shis

Hos AB Stockholmshem bor ca 48 000 hyresgäster. Sedan 1937 har vi skapat nya kvarter
och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Fastighetsbeståndet omfattar drygt 25 000 bostäder och 3 000 lokaler.