Radikalslödjare lyser upp tillvaron för studenter

När radikalslöjdaren och formgivaren Anders Jakobsen fick välja vem som skulle bli den lycklige vinnaren av hans unika badrumslampa utsåg han ett ungt studentkollektiv som behövde mer ljus i tillvaron. I dagarna överlämnades priset till vinnaren i Stockholmshems inredningstävling från boutställningen i Annedal.

Med sin motivering att fem fattiga studenter som bor i ett kollektiv behöver mer ljus i tillvaron övertygade studenten Felicia Kjellström, 25 år, radikalslöjdaren och formgivaren Anders Jakobsen att hon skulle vinna hans unika badrumslampa.

- Eftersom vi är studenter så är de flesta av våra möbler antingen ärvda eller hittade i grovsoprum. Nu kommer vi ha en lampa skapad av en konstnär som du också hittar på Nationalmuseum, säger en glad Felicia Kjellström.

Badrumslampan var en del av den inredning Anders Jakobsen skapade för Stockholmshem under boutställningen för det nya bostadsområdet i Annedal i augusti. Anders Jakobsens lägenhet visade ett radikalt och otypiskt hem, med  utgångspunkt i nyttan lät han vardagsfunktioner ta nya former. Den badrumslampa som Felicia vann för sitt studentkollektiv består av 5 utomhuslampor och snidade orangefärgade träpendlar.

- Ljuskronor har blivit en del av mitt signum och när jag fick möjligheten att inreda en hel lägenhet till boutställningen tvekade jag inte att skapa min första och än så länge enda badrumslampa, säger Anders Jakobsen.

Under boutställningen visade Stockholmshem upp tre lägenheter med inspiration från konstvärlden i samarbete med Stockholm konst. Förutom Anders Jakobsen inredde Elsa och Helene Billgren samt tre av Beckmans formstudenter visningslägenheter. Besökarna kunde även tävla om retorinredning från Billgrens lägenheten och delar av Beckmanstudenternas barnrum.

Olle Torefeldt, Informationschef Stockholmshem, 08-508 39 115
Frida Cornell, projektledare Stockholm konst, 070-369 15 29
Anders Jakobsen, formgivare, 070-270 96 85

Om boutställningen Annedal2012
Under 11 dagar i augusti 2012 arrangerade Stockholms Byggmästareförening boutställningen Annedal2012 - i nära samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och byggherrarna i området. Läs mer på Annedal2012.se.

• Konst

• radikalslöjdare
  • badrumslampa
  • inredning
  • anders jakobsen
  • annedal

Hos AB Stockholmshem bor 48 000 hyresgäster. I över sjuttio år har vi byggt ut staden med nya kvarter och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är landets näst största bostadsföretag och ägs av Stockholms stad. Fastighetsbeståndet omfattar drygt 25 000 bostäder och 3 100 lokaler.