Stockholmshem inviger allaktivitetshus i Bagarmossen 29 april

Nu öppnar Stockholmshem Bagishuset, ett allaktivitetshus för Bagarmossenbor i olika åldrar. Bagishuset blir en ny mötesplats med plats för aktiviteter som dans, pingis, biljard, filmvisning, dataarena, keramikverksstad, med mera.

Syftet är bland annat att öka tryggheten i stadsdelen genom att erbjuda ett alternativ för unga till att samlas ute i bostadsområdena eller på torget i centrum där det varit oroligt en tid. Bagishusets aktiviteter kommer också att vända sig till olika åldersgrupper för att öka kontakterna över generationsgränserna.

Bagishuset har skapats med hjälp av ett tiotal unga Bagarmossenbor som varit med och rustat upp lokaler på bottenvåningen i ett av Stockholmshems flerfamiljshus på Byälvsvägen 20.

Iordningsställandet av Bagishuset har genomförts av Fittja Drift och Underhåll som bland annat har erfarenhet av att engagera ungdomar i att skapa allaktivitetslokaler. Det är också Fittja Drift och Underhåll som kommer att bedriva den dagliga verksamheten i lokalen på uppdrag av Stockholmshem.

Invigning av Bagishuset:
Onsdagen den 29 april klockan 16:00.
Adress: Byälvsvägen 20, (ingång på husets andra gavel sett från vägen).

Medverkande:
Ungdomar som varit med och rustat upp lokalerna.
Ansvariga från Stockholmshem och Fittja Drift och Underhåll.

Kontaktperson: Olle Torefeldt, Informationschef. 070-7580639.

Bakgrund:
Bagishuset är en del i Stockholmshems satsning på ökad trygghet och trivsel i sex utvalda stadsdelar. Förutom Bagarmossen görs extra insatser i Skärholmen, Skarpnäck, Rågsved, Hässelby och Rinkeby.

I dessa stadsdelar satsar Stockholmshem dels på egna åtgärder för öka säkerhet, trygghet och trivsel i hus och på gårdar, dels på att utveckla flera olika samarbeten med hyresgäster, andra fastighetsägare, stadsdelsförvaltningen, föreningar, skolor, företagare, närpolisen och andra.