Stockholmshem köper fler bostadsrättsprojekt med totalt 90 lägenheter

Stockholmshem köper nu två nya bostadsrättsprojekt i Mariehäll respektive Årstadal. Totalt handlar det om 93 lägenheter som nu istället produceras som hyresrätter.

- Vi ökar takten i nyproduktionen och räddar samtidigt byggjobb genom att omvandla bostadsrättsbyggen till hyresrätter – projekt som annars riskerar att läggas på is. Det är en del i satsningen "Stimulans för Stockholm" som staden beslutat om. Finansieringen klarar vi genom att vi tidigare sålt fastigheter till bostadsrättsföreningar och privata bostadsföretag, säger Björn Ljung (FP) ordförande i Stockholmshem.

Projektet i Mariehäll rör fastigheten Triangeln 17, belägen mellan Mariehällsvägen och Alpvägen, som innehåller 48 nya lägenheter med beräknad inflyttning 2011. Säljare är BTH bygg AB.

- Vi hade ett tillfälligt behov av att minska vår produktion av bostäder i egen regi och vände oss därför till Stockholmshem som har en gedigen erfarenhet av denna typ av affärer. Den här lösningen är fördelaktig för båda parter, säger Stefan Karlsson, VD för BTH Bygg.

Utöver fastigheten i Mariehäll förvärvar Stockholmshem även en nyproduktion av JM AB. Projektet i Årstadal rör fastigheten Årstadalsskolan 4 som ligger längs Sjöviksbacken och kommer att innehålla 45 nya lägenheter och en barnstuga.

Bild på projektet i Mariehäll som Stockholmshem köper av BTH Bygg AB finns på www.stockholmshem.se

Kontaktpersoner:
Björn Ljung, Ordförande, 070-789 40 34

Olle Torefeldt, Informationschef, 076-123 91 15

Hos AB Stockholmshem bor ca 55 000 hyresgäster. Sedan 1937 har vi skapat nya kvarter och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Fastighetsbeståndet omfattar 28 000 bostäder och 3 400 lokaler.