Sommarprogram på bibliotek – mer och fler än du tror

På Stockholms sommaröppna bibliotek får personalen utlopp för sin fantasi som programarrangörer även utanför terminstid. Både barn och vuxna bjuds in till litterära program, fysisk aktivitet, musikunderhållning – och en särskild eftermiddag för den som är intresserad av sten.

En hel del av det som sker inne på biblioteken kan sommartid göras utomhus. På Alviks bibliotek packas en kaffekorg vid vackert väder och läsecirkelträffarna om klassiska och nyskrivna noveller äger rum under bar himmel, med start 5 juli. Vid vackert väder blir det också musikfika 28 juni på torget utanför biblioteket och medborgarkontoret i Blackeberg, annars inomhus. Även den som är intresserad av muntligt berättande kan se fram emot ett utomhusprogram när Blackebergs biblioteks Berättarcafé flyttar ut i det gröna 9 augusti.

En favoritförfattare hos läsare i mellanåldern är Kristina Ohlsson. 28 juni arrangerar Spånga bibliotek högläsning ur hennes böcker i gröngräset. 5 juli sker högläsningen på Vällingby bibliotek och dit kommer Kristina i egen hög person 23 augusti. Efter besöket utlovas tårta till alla barn.

Den som vill röra på påkarna kan följa med biblioteket på utflykter. Vid fyra tillfällen med start 30 juni arrangeras en löprunda i Bromma och 18 juli blir det en guidad promenad i samma del av stan. 16 och 17 augusti kan den kulturintresserade komma till Blackebergs bibliotek för gemensam tur in till city med museibesök. Samhällsvägledare följer med.

Struntar du i solsken och föredrar datorer? Under hela kvällen 28 juni är det Wikipedia-skrivstuga på Stadsbiblioteket och för barn ordnar Hagsätra bibliotek drop-in-träffar för Scratch-programmering 30 juni och 7 juli.

Sist men inte minst välkomnas alla stenintresserade till Hagsätra bibliotek 28 juni, där besökare får hjälp att identifiera medtagna stenar.

Under sommaren erbjuder biblioteken också stickcaféer, språkcaféer, barnfilm, pyssel och andra aktiviteter kring böcker, kunskap och kultur. Läs hela programmet i Stockholms stadsbiblioteks kalender.

• stockholms stadsbibliotek

• Stockholm

Stockholms stads kulturförvaltning ansvarar för huvuddelen av de kommunalt drivna kulturverksamheterna i Stockholm och driver Stockholms stadsbibliotek, Kulturskolan, Liljevalchs konsthall, Stockholm konst samt Stadsmuseet med Medeltidsmuseet och Stockholmia forskning och förlag. Kulturförvaltningen ansvarar även för flera stora evenemang, till exempel Kulturnatt Stockholm, Stockholms kulturfestival, ungdomsfestivalen We Are Sthlm och medborgarskapsceremonin den 6 juni. Förvaltningens verksamheter har cirka 11 miljoner digitala och fysiska besök varje år.

Anna Wåglund

Kommunikationschef 08-508 31 198