Årets Äventyrare och Årets Outdoorprodukt utsedda på Vildmarksmässan

Årets Äventyrare och Årets Outdoorprodukt utsedda på Vildmarksmässan

På Vildmarksmässan som avslutades i söndags delades flera priser ut till personer och företag för sina insatser inom områdena friluftsliv och äventyr. Bland pristagarna återfinns allt från äventyrare med pirayatolerans till en miljövänlig vattenrenare som drivs med vev.

Årets outdoorprodukt
Priset Årets outdoorprodukt på Vildmarksmässan delas ut i två kategorier. Mässans bästa produkt hårdvara, till exempel utrustning eller kläder, och mässans bästa produkt mjukvara som kan vara ett arrangemang eller resmål.

Årets outdoorprodukt hårdvara vanns av Steripen med vattenrenaren Sidewinder. En både hälso- och miljövänlig Sverigenyhet som ger ännu mer frihet på resan eller vandringen. Sidewinder är ett smidigt vattenreningssytem som drivs med en vev och därför inte behöver något batteri. Sidewinder renar en liter vatten på 90 sekunder med hjälp av UV-ljus. UV-ljuset förstör effektivt vattenburna bakterier, protozoer och virus.

Vinnare i kategorin mjukvara blev Adventure camp, en spännande sommarvecka på Mallorca för ungdomar. Varje dag får de testa olika aktiviteter som canyoning, klättring, mountainbike, ridning, vandring, rappellering och coasteering. Ungdomarna bor på en lägergård precis vid havet, vid foten av ett berg – perfekta förhållanden för en sann outdoorvecka. Adventure Camp är möjligt för alla att åka på då det finns ett antal stipendier att söka för att kunna åka med utan kostnad.

Årets Äventyrare
Sedan 2005 har utmärkelsen Årets Äventyrare delats ut och varje år utses en manlig och en kvinnlig vinnare för enastående prestationer inom begreppet äventyr.

Årets kvinnliga äventyrare 2012 blev Linda Västrik. Juryns motivering löd:
Ingen har tidigare ägnat så lång tid bland Kongos nomadiska ursprungsbefolkning i syfte att dokumentera deras undanskymda tillvaro som filmaren Linda Västrik. Efter tolv års arbete i perioder upp till ett år lyckades Linda till slut övervinna både språkliga problem, 40-gradig värme och att sova gott på jordgolv. Genom att lära sig, och senare också sitt filmteam, de lokala koderna lyckades de trots inbördeskrig genomföra den omfattande dokumentärfilmen ”De dansande andarnas skog”.

Christian Bodegren blev Årets manliga äventyrare 2012 med motiveringen:
För att som första svensk paddla kajak genom Amazonas krävdes nio månader av tålamod, uthållighet och pirayatolerans. Christian valde en sträcka som många inte trodde var möjlig, från Venezuela i norr genom legendariska floder som Orinoco, Rio Negro, Madeira och så klart Amazonas, ner till Rio de la Platas utlopp i närheten av Buenos Aires. En rutt som aldrig tidigare paddlats.

Sören Kjellkvist vann priset för Årets Äventyr 2013, ett stipendium på 40 000 kronor för äventyret ”Överlev Norska kusten”. Juryns motivering löd:
Genom att lämna plånboken hemma när han ger sig iväg på sin livs resa visar Sören att man kan uppleva äventyret utan att spendera stora pengar. Under tre månader tänker han paddla hela Norges 280 mil långa kust utan yttre hjälp och med ett tydligt back to basic-upplägg genom att fiska och samla tång, kelp, musslor och snäckor. Med denna paddling vill han samtidigt belysa rådande miljöförhållanden i andra vatten, som Östersjön, där detta äventyr aldrig skulle kunna genomföras.

För mer information om Årets Outdoorprodukt kontakta:
Lena Bergman, projektledare Vildmarksmässan, lena.bergman@stockholmsmassan.se, 072-250 90 44
www.vildmarksmassan.se

För mer information om Årets Äventyrare kontakta:
Fredrik Erixon, Ösby If, 070-893 03 55, fredrik.erixon@drivereklam.se
www.aretsaventyrare.com

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.