Ännu ett bra år för Stockholmsmässan – positivt resultat och 2 000 arbetstillfällen till regionen

Nordens största mäss- och kongressanläggning kan lägga ännu ett framgångsrikt år till handlingarna. Med en omsättning på över 500 miljoner kronor och ett positivt resultat för 2015 befäster Stockholmsmässan sin ledande ställning både som mötesanläggning och som mässarrangör. Tack vare företagets verksamhet skapades under året över 2 000 arbetstillfällen i Stockholmsområdet.

– Under 2015 lockade vår breda mässportfölj stora skaror av både utställare och besökare, med rekordnoteringar för några av mässorna. Möbelmässan Stockholm Furniture & Light Fair gjorde ett rejält omtag i hall-layout och struktur, vilket mottogs mycket positivt av besökarna och fick stort genomslag internationellt. Det stärker skandinavisk design och därmed svensk export. Designmässan Formex och båtmässan Allt för sjön, som är två andra av våra tyngsta mässor, stärktes också de under året, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Även arrangemang med externa arrangörer utvecklades väl under året. Av de nationella kunderna kan nämnas teveprogrammet Idol, som höll sina tio veckofinaler här under hösten. Internationellt har Stockholmsmässan ett grundmurat gott rykte som en av Europas främsta mötesanläggningar, och det ger resultat när flera av de stora internationella kongresserna väljer att återvända till Sveriges huvudstad ännu en gång. Under 2015 välkomnade Stockholmsmässan tre medicinska kongresser där den största var EASD (European Association for the Study of Diabetes) med drygt 17 000 delegater.

Under året fortsatte arbetet med att utveckla Stockholmsmässans anläggning för att möta kundernas behov, vad gäller såväl lokaler och service som digitala lösningar. För det senare arbetet mottog man en utmärkelse från INCON, en partnerorganisation för världens ledande konferensarrangörer och eventbolag. Enligt INCONs bedömning är Stockholmsmässans digitala infrastruktur bäst i Europa.

En ökande andel av eventen på Stockholmsmässan är samarrangemang, där företaget samarbetar med andra aktörer för att skapa olika typer festivaler, interaktiva event eller konferenser, skräddarsydda för att möta behoven i en viss bransch.

­– Den här typen av mer flexibla lösningar har mött stor uppskattning, och är något vi satsar stort på för framtiden. Exempel från förra året är Digital Health Days för IT-lösningar inom hälsosektorn, Working for Change som fokuserar på kulturell mångfald i arbetslivet, samt Nordbygg Ecoforum inom hållbart samhällsbyggande. Även vår nya stora konsumenthelg med Fitnessfestivalen, Acadermia och Allt för Hälsan är ett sådant samarrangemang som fått mycket positivt mottagande, säger Patric Sjöberg.

För mer information kontakta:

Patric Sjöberg, vd, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se, 070 – 789 43 02

Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, helena.nilsson@stockholmsmassan.se, 070 – 789 44 19

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år. Vi ser fram emot att träffa dig!