Antikmässan årets höjdpunkt för antikintresserade

Vårvinterns kulturhändelse genomförs under mitten av februari 2004 på Stockholmsmässan. Det är Antikmässan som för första gången arrangeras parallellt med Sthlm Art Fair. Antikmässan, som pågår mellan den 13 och 15 februari på Stockholmsmässan, är Nordens största mässa för antikviteter, konst, inredning och design. 2004 genomförs den för 27: e året i rad. Årets tema är "Helt äkta eller rena rama bluffen", som lyfter fram frågan om äkta eller oäkta inom konst och antikviteter. Antikmässan fångar upp alla trender som råder på den svenska antikmarknaden. Här finns de mest attraktiva och exklusiva föremålen och här finns mindre föremål för den som vill förnya sitt hem på ett individuellt sätt. Här finns rokoko och allmoge, gamla hantverksprodukter och den konstnärliga barocken. Alla stilar är representerade. Sammanlagt visar 250 utställare från hela landet sina bästa föremål för besökarna. - Antikmässan är årets höjdpunkt för branschen och den antikintresserade allmänheten, säger projektledaren Chicie Lindgren. Fjolårets besökarrekord på 38.000 personer visar hur uppskattat evenemanget är. Ingen annanstans hittar man så många handlare från hela landet samlat på ett ställe. Handlarna har ofta sparat föremål under ett helt år för att sälja dem just på Antikmässan. Några av dagens trender inom antikbranschen: Det gustavianska och sengustavianska (1790-1815) är just nu stilar som efterfrågas mycket. Föremålen - skåp, skänkar, stolar - är mer avskalade än klassiska rokoko-, barock- och renässansföremål. Stilen uppfattas också som mer svensk än övriga antika stilar. Föremål som efterfrågas är t ex ljuskronor, gustavianska kaffekannor, spegellampetter. Allmogeföremål - gärna sådana från 1800-talets första del - lever sitt eget liv, och efterfrågas alltid. Det finns allmogeföremål i de flesta svenska hem. Ökat intresse för byggnadsvård En allt större del av Antikmässan utgörs av hantverkare och byggnadsvårdare. Ett sextiotal olika företag har samlats i en särskild del av mässan. Här finns bl a hantverksmålare, byggnadshantverkare, timmermän, murare, kakelugnsmakare, tillverkare av kulturbeslag och begagnathandlare. Alla sysslar med att vårda det gamla i stället för att riva ned och förstöra. - Det är oerhört stimulerande att vara verksam i denna del av antikbranschen, säger Björn Wadén, på Eskilstuna Kulturbeslag, som ställer ut på Antikmässan och är verksam inom Byggnadsvårdsgruppen. För ytterligare information kontakta Chicie Lindgren, projektledare Tel 08 -749 41 00 Imke Janoschek, pressansvarig affärsområde inredning Tel 08-749 92 54 May-Britt Pella, Pressansvarig Antikmässan Tel 08-749 43 36 e-post maybritt.pella@stofair.se