Bra start på året för Stockholmsmässan efter tufft 2013

Året på Stockholmsmässan har börjat positivt. Efter en intensiv mässvår vittnar många utställare om betydligt bättre affärsklimat, och under året kommer inte mindre än nio internationella kongresser att rulla in. Det är en stor förändring mot 2013, som landade på rekordlåg omsättning och minusresultat för Nordens största mäss- och kongressanläggning.

2013 var ett tufft år för Stockholmsmässan. Bolaget hade precis kommit igenom den största neddragningsprocessen i företagets historia, och många mässutställare påverkades av lågkonjunkturen och drog ner på både monterytor och köp av kringtjänster. Ovanpå det så var det bara tre stora internationella kongresser, vilket visserligen var bra eftersom det möjliggjorde en stor ombyggnad av anläggningens huvudentré, men som förstås minskade intäkterna. Sammantaget blev årets omsättning 466 miljoner kronor vilket är den lägsta siffran på många år, och trots kraftfulla besparingar landade 2013 på ett resultat efter skatt om minus 18,8 miljoner.

– Oavsett konjunkturläge är jämna år alltid bättre än ojämna på Stockholmsmässan, eftersom flera av våra stora mässor bara går vartannat år, och det gjorde sitt till för att 2013 blev så svagt. I år däremot hade vi bland annat Nordbygg som var större än någonsin, och även GastroNord som går denna vecka ser positivt ut, samtidigt som vi har den stora äran att ha kock-EM Bocuse d’Or här. Båtbranschen brukar vara en konjunkturindikator och där såg vi att Allt för sjön stabiliserade sig och till och med växte något, och även från Formexutställarna fick vi många positiva signaler. Våra kunder visar på större entusiasm om än också försiktighet utifrån samhällsekonomin jämfört med 2013, säger vd Patric Sjöberg.

Vårvintern är alltid intensiv med ett pärlband av event som kommer slag i slag, och i år har det varit extra många möten, kongresser och mässor i kalendern.

– Jag brukar skryta med att vi är flexibla på Stockholmsmässan och att vi har svart bälte i att kunna ställa om lokalerna snabbt. Men i år balanserade vi på gränsen till det omöjliga. Vi startade med Formex, sedan Stockholm Furniture & Light Fair, Antikmässan, Allt för sjön, industrimässan MAX, Nordiska Trädgårdar och Hem & Villa Utemiljö, sedan den stora Nordbygg och därefter EAU-kongressen med 10 000 delegater… alltihop på rekordkort tid och vi har verkligen lyckats. Nu ser vi fram emot att starta kongressäsongen på allvar. Några av årets nio kongresser har redan hållits men de flesta kommer som vanligt under senvår och sommar när Stockholm är som vackrast, säger Patric Sjöberg.

För mer information kontakta:
Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se, 070 – 789 43 02
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, helena.nilsson@stockholmsmassan.se, 070 – 789 44 19

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.