Chokladfrossa och boendetips på Stockholmsmässan

Chokladfrossa och boendetips på Stockholmsmässan

På torsdag öppnar Bak- & Chokladfestivalen och Hem & Villa på Stockholmsmässan. Hem & Villa inspirerar med nya trender och tips för hemmet, och förvandlar boendedrömmar till verklighet. Bak- & Chokladfestivalen är ett måste för alla som har en passion för choklad, gastronomi eller bakning.

Årets Hem & Villa-mässa tar dig med på en resa med nordafrikanska och asiatiska förtecken; in i vindlande gränder bland ett myller av färger, former, material, dofter och storbrokiga mönster, i årets tema som är Bazar. Det blir minimalism vs maximalism; vitt och avskalat vs färgstarkt. Även Bak- & Chokladfestivalen tar dig med på resa, till kakaoplantager i Madagaskar, Dominikanska Republiken, Mexiko och Papua Nya Guinea, där besökare får möjlighet att njuta av olika chokladsorter och jämföra smak. Visste du att choklad, likt vinet, får olika smak och arom beroende på kakaobönsort, jordmån och klimatet där den odlats?

Hem & Villa är mässan där besökares boendedrömmar kan bli verklighet. Björn Christiernsson visar hur man genom ett ritprogram som finns online kan rita sitt drömhus, Anders (Arga Snickaren) Öfvergård tipsar om vad man ska tänka på vid renovering och guidar oss rätt i hantverkardjungeln, Leila Lindholm signerar böcker och tillreder något gott i pop up-butiken Leila’s General Store och Isabelle Mc Allister berättar om hur man kan fixa rum för hela familjen. Missa inte heller Stefan Nilssons trendutställning om kakel och klinker. Vid Kunskapsscenen kommer även ett rullande schema av föreläsningar och seminarier hållas för den som funderar på att köpa bostadsrätt.

– Missa inte en helg som erbjuder så många nya ideer till ditt nuvarande och varför inte framtida boende, från och med i år även för dig med boendedrömmar i din bostadsrätt. Har du inga boendedrömmar när du kommer hit så har du massor när du går härifrån kan jag lova, säger Göran Ekberg, projektchef för Hem & Villa på Stockholmsmässan.

Chokladsugna besökare kan bege sig till andra delen av mässlokalen där Bak-& Chokladfestivalen pågår parallellt med Hem & Villa. Här kan besökare testa nya chokladsorter, kanske ihop med ett glas gott rom eller ett passande vin. Här avgörs också en rad spännande tävlingar, till exempel vem som blir Årets Konditor.

Något man inte får missa under Bak- & Chokladfestivalen är alla provningar i Smaklabbet, enligt Erik Westerlund, biträdande projektledare för Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan.

-Det är också underbart att se bakglädjen i barnens kladdkakebak i Baklabbet och Kladdkakeracet på lördag klockan 11-15 där barn tävlar om vem som bakar den godaste kladdkakan, säger Erik Westerlund.

I Baklabbet och vid Hem & Villa-scenen kan även besökare se profiler som Gustav Mabrouk och Roy Fares dela med sig av sina tips för bakning samt en rad internationellt kända chokladkännare, till exempel Gianluca Franzoni, skapare av Domori och en av världens chokladexperter när det gäller att hitta de mest utsökta varianterna av kakaobönan Criollo.

För mer information kontakta:

Göran Ekberg, projektchef, goran.ekberg@stockholmsmassan.se, 08-749 41 00

Erik Westerlund, bitr projektledare Bak- & Chokladfestivalen: Tel: 08-749 44 23

Email: erik.westerlund@stockholmsmassan.se

Elin Sahlin, Presskoordinator, elin.sahlin@stockholmsmassan.se 08-749 41 46

Bak & Chokladfestivalen och Hem & Villa går av stapeln den 2-5 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö. Chokladfestivalen arrangerades för första gången på Stockholmsmässan i oktober 2013 och har i årets upplaga bytt namn till Bak- & Chokladfestivalen. Då lockade Chokladfestivalen tillsammans med mässan Hem & Villa över 42 000 besökare varav cirka 33 000 personer besökte Chokladfestivalen. Hem & Villa-mässan är en komplett mötesplats för dig som ska renovera, bygga om eller vill ha ny inspiration. I Stockholm går även UnderBARA BARN och Eget Företag parallellt med Hem & Villa och Bak- & Chokladfestivalen.

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.