De nominerade till Nova Designpris 2012 är…

De nominerade till Nova Designpris 2012 är…

Den 16 augusti får årets nordiska formgivare ta emot sitt pris – Nova Designpris – av formgivaren Monika Förster under Formex designmingel på PUB. Pristagaren får bland annat ställa ut sina alster på vårens Formexmässa, de porträtteras i ett reportage i magasinet Plaza Interiör och dessutom får alla nominerade ett diplom designat av Kyuhyung Cho, konstnär och grafisk formgivare från Sydkorea.

– De nominerade i år representerar både sina respektive länder och sin egen särart som formgivare på ett utmärkande sätt och jag är väldigt stolt över den höga kvalitén de alla uppvisar i sina arbeten. Vi har verkligen en sann nordisk mix som tävlar om priset i år, säger Chicie Lindgren, projektledare på Formex.

Parallellt med att de vinnande bidragen ställs ut på Formex visas de även för allmänheten på Gallery Pascale i Stockholm.

Nova Designpris delas ut till årets nordiska formgivare av Formex i samarbete med Plaza Interiör.

De nominerade till Nova Designpris 2012 är:

Norge: Siren Elise Wilhelmsen

Siren Elise är industridesigner med examen från Universität der Künste i Berlin. I sina arbeten strävar hon efter att förena interaktivitet och funktion och hennes verk har redan ställts på flera museer och av producenter runtom i världen.

Siren Elise Wilhelmsen nomineras för sin konceptuella och fantasifulla formgivning, där hon utmanar både tingens funktioner och traditionella former. Hon hittar nya lösningar och visar stor bredd i allt från nyskapande till lekfulla salt- och pepparkvarnar.

Finland: Mari Isopahkala

Mari är frilansdesigner från Helsingfors som jobbar brett och rör sig fritt mellan möbel, -smycken, -ljus och inredningsdesign. Gemensamt för alla hennes produkter är dock att hon alltid strävar efter att utgå ifrån en berättelse om objektet och vill väcka känslor och reaktioner hos betraktaren.

Mari Isopahkala nomineras för sina raffinerade smycken, vackra inredningstextilier och spännande glas. På ett skulpturalt intressant och fantasifullt sätt lyckas hon tänja den starka finska formtraditionen till nya uttryck.

Danmark: Christina Liljenberg Halström

Christina inledde sina designstudier i Stockholm och tog därefter sin examen vid The Royal Danish Academy, School of Design, år 2007. Idag bor och jobbar hon i Köpenhamn.

Christina Liljenberg Halström nomineras för sin utsökta hantverkskänsla och sina raffinerade materialmöten. Hon har ett träffsäkert sinne för proportioner och dimensioner, och hennes produkter bär en tydlig koppling till dansk möbeltradition. Dessutom har de en självklar charm och elegans som känns ny.

Sverige: Karin Wallenbeck

Karin gick ut från Konstfacks magisterutbildning i industridesign 2011 och ingår i formgruppen WHATSWHAT samt i möbelproducenten SNICKERIET. Hon är dessutom engagerad i bildens roll, betydelse och makt i designvärlden i dagens nätkultur och föreläser i ämnet på Konstfack.

Karin Wallenbeck nomineras för det djupa hantverkskunnande hon utvecklat i en rad raffinerade produkter i trä. Hon har dessutom, genom att starta företaget Snickeriet, visat en entreprenörsanda som lovar gott inför framtiden – en formtalang som skapar sina egna kanaler till publiken.

Sverige: Tove Thambert

Tove har en masterexamen i industridesign från Konstfack och hon har också studerat design och mode på Parsons School of Design i New York. Hennes design rör sig i gränslandet mellan industridesign, mode och hantverk.

Tove Thambert nomineras för sitt nytänkande kring tingens roll i våra liv. Genom att ge sin design flera egenskaper och uppgifter underlättar hon vår vardag – och detta gör hon med humor, en intressant estetik och en stor espri.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:

Ida Mlowe, presskoordinator, ida.mlowe@stockholmsmassan.se , tel 08-749 44 13

Formex äger rum 16 -19 augusti 2012 på Stockholmsmässan. Formex är mötesplatsen för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration. Mässan anordnas två gånger per år med 850 utställare, 25 000 fackbesökare och 850 medierepresentanter.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.