Luca Nichetto.

Designbaren bjuder på visuell resa och omfamnade design

Uppdraget att gestalta Designbaren på Stockholm Furniture & Light Fair, 6-10 februari 2018, har gått till designern Luca Nichetto. Menyn skapas denna gång i samarbete med Lina Ahlin, kock på restaurang Agrikultur i Stockholm. Nytt för 2018 är att Designbaren tillsammans med scenen för Stockholm Design & Architecture Talks flyttar till Victoriahallen och bildar där ett gemensamt område.

- Till mässan 2018 satsar vi ytterligare på kunskap och kompetens. Vi skapar ett helt nytt område i Victoriahallen där Designbaren tillsammans med scenområdet bildar en spännande enhet. Stockholm Design & Architecture Talks, vårt forum för kunskap och diskussioner, utökas dessutom från fyra till fem dagar, berättar Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair och Stockholm Design Week.

Den internationella stockholmsbaserade designern Luca Nichetto har fått uppdraget att utforma ett helhetskoncept för det nya området – att binda ihop Designbaren, som är en blandning av utställning och toppklass-restaurang, med scenområdet.

- För första gången ska Designbaren och Design & Architecture Talks förenas - en fantastisk utmaning! Vi har skapat ett område som kombinerar restaurang och scenområde på ett oväntat sätt; där influenser från olika historiska epoker får sitt uttryck i ny design och skapar en verkligt samtida inramning. Besökarna får göra en visuell resa samtidigt som de välkomnas av en omfamnande design, vägledda av stämningen i gamla biografer, romerska arenor, Stonehenge, franska trädgårdar med en antydan av science fiction och tecknad serie, berättar Luca Nichetto.

Luca Nichetto föddes i Venedig 1976. Han har en examen i industridesign och arbetade bland annat för Muranobaserade glastillverkaren Salviati och belysningsföretaget Foscarini innan han 2006 öppnade egen studio i Venedig. 2011 flyttade han till Stockholm för att öppna ytterligare en studio och han lever och arbetar fortfarande här. I hans breda produktion finns både möbler och accessoarer. Han arbetar också med arkitektur och utställningsdesign.

Lina Ahlin är 29 år och kock på restaurang Agrikultur i Stockholm. Hon är utbildad vid Grythyttan och 2015 fick hon utmärkelsen Årets White Guide Rising Star. Tidigare har hon har bland annat arbetat på Restaurant Frantzén och Osteria Francescana i Italien, vilken har tre Michelin-stjärnor.

- Menyn kommer att vara inspirerad av det som naturen har att erbjuda, där protein mer fungerar som en krydda. Maten kommer också att spegla atmosfären i Designbar-konceptet. Skön stämning, olika menyer och opretentiöst, säger Lina Ahlin.

Designbaren har tidigare skapats av bland andra Jens Fager/Tommy Myllymäki, Mattias Stenberg, Andreas Martin-Löf/Fredrik Eriksson och Note Design Studio/Isabella Morrone.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 6-10 februari 2018 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, +46 8 749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, pr-ansvarig, +46 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week. www.stockholmdesignweek.com