Designboom mart på Stockholm Furniture Fair

För andra gången kommer Designboom till Sverige. På Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair 9-13 februari håller Designboom, en av Europas främsta nätbaserade designtidningar, en av sina ryktbara mart, som är ett mellanting mellan utställning och marknad. 35 internationella talanger deltar och besökarna får en unik möjlighet att köpa designföremål från morgondagens designstjärnor.

Milanobaserade Designboom är en av Europas främsta nätbaserade designtidningar med artiklar om designhistoria och reportage från den samtida designscenen. Sedan 2005 har Designboom arrangerat årliga marknader/grupputställningar - Designboom Mart - i bland annat New York, Tokyo, Sydney och Seoul där formgivare presenterar sig själva och sina verk som en del av en internationell designbasar. Denna mart i Stockholm är den 17:e i sitt slag.

På Stockholm Furniture Fair kommer Designboom att anordna en av sina omtalade installationer, som bjuder besökaren på något att se, att känna och kanske att prata om. Det erbjuds också möjlighet att köpa designföremålen till ett symboliskt pris. Grupputställningen ger ett oöverträffat tillfälle att möta det unga avantgardet och deras arbeten. Varje professionell designer presenterar personligen sina små möbler och belysningsprojekt, antingen som prototyper eller i en begränsad upplaga.

Designprodukternas överkomliga priser bidrar till att finansiera formgivarnas resor och gör det möjligt att ställa ut i ett sammanhang som annars inte hade varit genomförbart för unga designer. Genom detta event ges formgivare möjlighet att möta och diskutera med kunder, tillverkare, distributörer, massmedier och museiintendenter.

Designboom Mart finns vid Östra entrén, C22:10 och C22:11.

Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair äger rum 9 -13 februari, vecka 6, 2010 med ny hall som ger ytterligare 10 000 kvm och nya veckodagar; tisdag – lördag.

För mer information besök www.designboom.comwww.stockholmfurniturefair.com och www.northernlightfair.com eller kontakta Lotta Signeul, pressansvarig affärsområde inredning, mat och mode 08 749 43 79, lotta.signeul@stofair.se

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.