Det sjuder på GastroNord 2010

Den 20-23 april är det dags för GastroNord, norra Europas största fackmässa för hotell, restaurang, storkök, catering och snabbmat att samla branschen på Stockholmsmässan under fyra dagar. Nästa års upplaga bjuder på massor av upplevelser, inspiration, tävlingar och nyheter.

I april är det premiär för Gastronomic week. Bakom initiativet står mässorna GastroNord och Vinordic som vill positionera Stockholm och svensk gastronomi internationellt och locka fler besökare till GastroNord och Vinordic. Därför tar mässorna nu steget vidare ut på Stockholms gator i samband med att de äger rum vecka 16. Allmänheten erbjuds en vecka full av events och aktiviteter på stans restauranger, hotell, caféer och butiker.
Trender & Tradition är temat för mässan 2010. Det kommer att synas överallt, bland annat sammanställer designer Jan Rundgren en utställning på temat på entrétorget.

Framtidens Restaurang 2010 visar hur olika länders mat kan vara utgångspunkt för fest och glädje i svenska storkök. Genom att ta vara på den kultur och kunskap som finns hos alla som arbetar med att planera och laga mat till många, skapas nya traditioner och roligare måltider.
SkolmatsGastro är en tävling vars syfte är att inspirera landets skolkockar till att laga bra mat samt höja statusen för yrket. De tävlande lagen ska, förutom laga god mat, klara av närings- och kostberäkning samt tillaga allt på tid inför en sittande jury. Tävlingen anordnades första gången på GastroNord 2008 och är ett samarbete med Lantmännen.
Callebaut Nordic Trophy - chokladskulpturtävling äger rum under två dagar och innehåller två moment. Dels ska de tävlande skulptera en känd byggnad i Stockholm i fri stil och dels göra en chokladdessert som passar till Pommery champagne. Tävlingen arrangeras av GastroNord tillsammans med Lagott Chocolate.
Vassaste Kocken är en tävling i hantverksskicklighet. Det gäller bland annat att hacka lök snabbast och skära till en fiskbit med millimeterprecision. Tävlingen arrangeras av Restauratören. Förstapris är en studieresa i gastronomins tecken värd 20 000 kronor.
Årets smutsigaste fight är en tävling som lyfter fram alla de yrkesstolta och skickliga diskare som med sin organisation och förmåga att utnyttja diskanläggningen ser till att gästerna äter på ren disk och håller restaurangens kostnader låga. www.aretsdiskare.com
Andra tävlingar som äger rum på mässan är Årets Företagarrestaurang, Pizza NM, Årets kockelev och Hottest Chef Contest.
GastroNord arrangeras i samarbete med, SHR, Sveriges hotell- och restaurangföretagare och BFS, Branschorganisationen för Storköksleverantörer.
För mer information besök www.gastronord.se eller kontakta Göran Ekberg, projektledare, 08-749 43 06, goran.ekberg@stofair.se eller Lotta Signeul, pressansvarig affärsområde Inredning, Mat och Mode 08 749 43 79, lotta.signeul@stofair.se .

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.