Extra mycket skandinavisk design på Stockholm Furniture & Light Fair

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2017 13:45 CET

Stockholm Furniture & Light Fair, 7-11 februari, är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och ljusdesign. Detta förstärks ytterligare på årets mässa med gästutställningar som lyfter skandinavisk design. Drygt 700 företag samlas på Stockholm Furniture & Light Fair och sammanlagt 80 procent av alla utställande företag kommer från de skandinaviska länderna.

Furnishing Utopia: ett gränsöverskridande samarbete mellan nordiska och amerikanska designer

Shakersstilen är en amerikansk möbel-och inredningsstil med ursprung i en religiös asketisk frikyrkorörelse. Shaker-rörelsens möbelsnickare omtolkade traditionellt formspråk med fokus på enkelhet och funktion. I ett samarbete mellan Hancock Shaker Village och Mt. Lebanon Shaker Museum engagerades 12 internationella designer i en workshop. Därefter inbjöds formgivarna att designa föremål som översätter Shakerobjektens estetik till samtida former som passar det moderna livet. Designen resulterade i stilrena former i kombination med naturliga material som kan ses på en utställning på Stockholm Furniture & Light Fair. Bland andra deltar Studio Gorm (USA), Studio Tolvanen (Finland), Norm Architects (Danmark), Lars Beller Fjetland (Norge) och Hallgeir Homstvedt (Norge). AG:38

”Extremely...” av danishdesignMAKERS
Utställningen ”Extremely...” uppmuntrar unga danska formgivare att experimentera och ta risker, att utmana det redan etablerade för att gå vidare in i framtiden. Arrangören är ”danishdesignMAKERS” – en förening som syftar till att stärka unga danska formgivare och den danska designkulturen. 23 unga formgivare visar upp produkter som de designat speciellt för den här utställningen. AG:53

Good vibrations
DesignMarch Reykjavík visar upp isländsk design i Stockholm. Utställningen ger en inblick i den framväxande isländska designscenen. Kan vi verkligen designa bra vibrationer? AG:49

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 7-11 februari 2017 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, +46 8-749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, pressansvarig, +46 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week.www.stockholmdesignweek.com

Kommentarer (0)