Fest för alla som älskar design

Fest för alla som älskar design

Den 4 februari öppnar fackmässan Stockholm Furniture & Light Fair, världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och ljusdesign på Stockholmsmässan. Lördagen den 8 februari är också den designintresserade allmänheten välkommen att se det senaste inom möbler och belysning.

- Vi vet att det finns många designintresserade i landet. På lördagen kan de komma hit till mässan och ta del av de senaste trenderna, lyssna på våra föredrag, träffa årets unga formgivare i Greenhouse och se produktnyheterna från 700 företag innan de ens hunnit ut i butik, berättar Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair.

Seminarieprogrammet i Stockholm Design Talks är gratis och öppet för alla:

Lördag 8 februari

11.00 -11.30 Trender och ljuspunkter inom inredning och belysning med Jan Rundgren, designer och trendexpert. Plats: K12

12.00 -13.00 Paneldiskussion: The future policymakers (Eng)
Moderator: Hanna Nova Beatrice, chefredaktör, ResidenceI panelen: Costas Voyatzis, grundare Yatzer, Nathan Williams, grundare Kinfolk Magazine, Emma Persson Lagerberg, stylist och skribent samt Tomas Backlund, grundare Fantastic Frank. I samarbete med Residence magazine.Plats: Scenen (EH:09)

14.00 -14.45 Behind the product (Eng)
Några av Sveriges mest framstående formgivare berättar om sina produkter.Moderator: Hanna Nova Beatrice, chefredaktör, ResidenceDeltagare: Emma Olbers, Carina Seth Andersson, Färg & Blanche, Jonas BohlinI samarbete med Residence magazine. Plats: Scenen (EH:09)

14.00 -14.30 Svenska Stolar 1899–2013
Dan Gordan, journalist och redaktör på Sköna HemTradition och uppbrott, från jugend och funkis till folkhemsform ochminimalism. Nedslag i en levande designhistoria. Plats: K12

15.00 -15.45 Sociala medier i inredningsbranschen, Frida Ramstedt, TrendenserPlats: Scenen (EH:09)

Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår Stockholm Design Week, med flera events på olika platser i stan, allt för att bjuda stockholmarna och hitresande på spännande och banbrytande designupplevelser och stärka Stockholms plats som Skandinaviens huvudstad.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum på Stockholmsmässan 4-8 februari 2014. Mässan är öppen för allmänheten lördagen den 8 februari mellan kl. 10:00-17:00. Direktförsäljning är inte tillåtet.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta: Cecilia Nyberg, projektchef, tel +46 8-749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se Lotta Signeul, pressansvarig, tel +46 708 19 99 19, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.