Fikan och eleven i fokus på GastroNord

Fikan och eleven i fokus på GastroNord

Fredagen den 9 maj fokuserar matmässan GastroNord, 6- 9 maj, sin uppmärksamhet på kaféerna, konditorierna, bagerierna och eleverna med ett flertal aktiviteter. Bland annat utses Sveriges bästa barista 2014 och Årets Kockelev.

- Sett till omsättningsökning är kaféerna en av de sektorer som går allra bäst i branschen. Det här området är viktigt att lyfta fram – därför har vi den här temadagen, säger Daniel Fritzdorf, projektchef för GastroNord och Vinordic.

Sveriges bästa barista och glass-skola
I finalen för Sveriges Barista Cup 2014 får sex av landets bästa baristor 15 minuter på sig att servera fyra domare varsin espresso, cappucino och sin egen signaturdrink. Tre av finalisterna kommer från Drop Coffee i Stockholm och en av dem är Linnea Vannesjö.

- I förra Barista Cup kom jag till semifinal, så det känns sjukt kul att vara i final i år. Det är mycket nerver och ännu mer förberedelser. Jag tränar mycket tillsammans med mina kollegor Alexander Ruas och Benjamin Norman – men på finalen tävlar vi förstås mot varandra.

De övriga finalisterna är Patrik Karlsson (da Matteo), Joel Wredlert (Kafé Esaias) och Tobias Palm (Johan & Nyström). För de besökare som själva vill lära sig mer om kaffe kommer Sveriges Baristalandslag att ha en kaffeskola på mässan. Under dagen hålls också olika konditordemonstrationer och föreningen Årets Konditor har en glass-skola på GastroNordscenen.

Årets Kockelev och specialguidad tur
Fredagen den 9 maj ägnar GastroNord också extra fokus åt branschens framtid – eleverna.
Bland annat utses Årets Kockelev och elever kan också i förväg anmäla sig till en guidad tur och exempelvis lyssna och inspireras av föreningen Årets Kock, föreningen Årets Konditor, det franska området med ett 40–tal företag med mera.

På Stockholmsmässan pågår samtidigt dryckesmässan Vinordic och Kock-EM - Bocuse d´Or, världens mest prestigefulla kocktävling. GastroNord och Vinordic är norra Europas största fackmässor för hotell, restaurang, storkök och snabbmat. Mässorna arrangeras vartannat år på Stockholmsmässan

För mer information besök www.gastronord.se eller kontakta:
Daniel Fritzdorf, projektchef, daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se, + 46 707 89 41 96
Lotta Signeul, pressansvarig, lotta.signeul@stockholmsmassan.se, + 46 708 19 99 19

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.