Flera nyheter när Food Truck-SM flyttar till Kungsträdgården

Flera nyheter när Food Truck-SM flyttar till Kungsträdgården

Efter succén förra året är det snart dags igen. 9 september samlas Sveriges bästa Food Trucks i Kungsträdgården. Tävlingen flyttar dit i samband med Stockholmsmässans nya matfestival Sthlm Street Food. Stjärnkocken Fredrik Eriksson är juryns ordförande och får sedan hjälp av fler matfantaster, bland annat finns det i år en ledig plats dit man kan nominera en matintresserad vän.

Nordic Street Food från Malmö blev svenska mästare 2016 och har tack vare segern fått stor uppmärksamhet och fler bokningar.

– Vi är stolta som tuppar och ger vår guldmedalj stort utrymme på trucken, vagnen och på flaggor som syns på stora festivaler och arrangemang. Vi har fått flera förfrågningar om att delta i allt från festivaler och företagsevent till privata tillställningar. Många turister har uppmärksammat oss och även en del internationell press, säger Pernilla Elmquist, regerande mästare från Nordic Street Food.

Produktionsbolaget Nexiko Media, med flera TV-pris, ska följa några utvalda SM-truckar och deras uppladdning fram till tävlingsdagen. På så sätt får alla möjligheten att se vilket spännande äventyr det är att driva en Food Truck och också se förberedelserna inför SM.

Tävlingen avgörs i kategorierna vegetariskt/vegan, burgare, mat som serveras i hand/bröd, mat som serveras på tallrik, årets dryckestruck och övrig kategori, lite beroende på anmälningar. Det utses en vinnare i varje kategori och dessa tävlar sedan om totalsegern i Food Truck-SM. Nytt för i år är att besökarna på Sthlm Street Food med Food Truck-SM även är med och utser ett pris. Den SM-truck som sålt flest helportioner när festivalen är över vinner ”Folkets Favorit”.

– Krångla inte till det, utan gör din egen grej. Använd bara de bästa råvarorna du kan hitta och följ ditt kreativa hjärta. Var unik och kopiera aldrig någon annan, tipsar Pernilla Elmquist.

Fredrik Eriksson och hans jurykollegor bedömer smak, presentation, helhetsintryck vid överlämnande från vagnen, ätvänlighet, kreativitet och tidspassning. Nytt för i år är att det finns en ledig plats för en ”vanlig” matälskare med vassa smaklökar att delta i juryn. På facebookeventet för ”Sthlm Street Food med Food Truck-SM” kommer det finnas en möjlighet att nominera en vän, sig själv eller någon annan som passar.

Nordic Street Food deltar inte på SM 2017 men kommer att finnas på Sthlm Street Food och servera sin prisbelönta mat.

För mer information, kontakta:
Åsa Bard Talborn, operativ projektledare, asa.bard-talborn@stockholmsmassan.se, 08-749 43 49
Felix Andersson, kommunikatör, felix.andersson@stockholmsmassan.se, 08-749 41 92