Focus i och på Stockholm

I augusti är det premiär för nya "Focus Stockholm" - ett samlingsnamn för en rad aktiviteter och händelser under en gemensam vecka med fokus på mode, skor, design och inredning. För första gången samlar några av branschens viktigaste aktörer sina olika arrangemang under en och samma inköpsvecka i Stockholm. Premiären går av stapeln vecka 34 i augusti för att sedan följas av vecka 6-7, februari år 2005. De tre största mötesplatserna i augusti blir Stockholm Modecenter med "Stockholm Modevecka" i Liljeholmen, Stockholmsmässans "Formex" och "Textilmässan" i Älvsjö samt Agenturföretagens "Nordens Sko- och Väskmässa", också i Älvsjö. Med i samarbetet finns också Svenska Moderådet och detaljhandelns organisationer. Det handlar alltså om två tillfällen per år med syfte att skapa attraktiva och inspirerande arenor och därigenom etablera flera affärsmöjligheter för utställare och besökare. Då Stockholm kommer att erbjuda ett bredare utbud under samma tidsperiod förväntas intresset öka hos den internationella pressen men också hos allmänheten. Focus Stockholm verkar främst för specifika branschaktiviteter men genom det breda samarbetet öppnas också möjligheter för publika programpunkter framöver. - Det här är första steget, men genom projektet är vi övertygade om att Stockholm kommer att stärkas som mötesplats och pulsera av design och mode. Ett gränsöverskridande samarbete av det här slaget är helt nytt och just nu står vi i frontlinjen. På sikt är vår ambition att bli norra Europas främsta utställningsplats för mode och inredning sida vid sida, säger Anna Wigardt Duhs, vd för Agenturföretagen och en av initiativtagarna till samarbetet. Namnet Focus Stockholm kommer från Svenska Moderådets presschema som redan är ett inarbetat namn. - Focus Stockholm står för koncentration och fokus precis som en kameralins. Eftersom vi tidigare samlat aktiviteter i presschemat tyckte vi att valet av namn föll sig naturligt att även omfatta ett samarbete, säger Lotta Ahlvar, vd för Moderådet. Samtliga arrangemang som ingår i Focus Stockholm kommer att presenteras på en gemensam webbsida www.focusstockholm.se som också kommer att fungera som en portal. Sidan är under uppbyggnad och beräknas öppna i juni år 2004. Samarbetspartners och aktiviteter under Focus Stockholm vecka 34: Agenturföretagen Förbund med uppgift att underlätta i den internationella handeln för små och medelstora företag genom nationella och internationella nätverk, lobbying, utbildning, branschaktiviteter, mässor och medlemsservice. Agenturföretagen arrangerar sedan drygt 40 år fackmässorna Nordens Sko- och Väskmässa och Nordens Tygmässa, där båda är störst i sitt slag i Norden. Aktivitet: Nordens Sko- och Väskmässa 21-22 augusti Kontakt: Anna Wigardt Duhs, 08-411 00 22, mail@agenturforetagen.se, www.agenturforetagen.se Stockholm Modecenter Sveriges enda permanenta handelsplats för modebranschen där leverantörer har fasta showrooms dit inköpare kan vända sig året om. Hyresgästerna är främst modeföretag inom konfektion (dam, herr, ungt mode, barn, underkläder, skinn och päls), skor och accessoarer. Modecenter arrangerar modeveckan två gånger per år där inköpare, journalister och stylister i Stockholm samlas för att göra sina inköp och inspireras av nästkommande säsong. Aktivitet: Stockholm Modevecka 16-22 augusti Kontakt: Jukka Mäkeläinen, 08-681 01 00, info@modecenter.se, www.modecenter.se Stockholmsmässan Stockholmsmässan driver idag Nordens ledande fackmässor för inrednings- och presentbranschen. Formex har genomförts i mer än fyrtio år och har blivit en självklar mötesplats för inköpare, utställare, designers, stylister, arkitekter och medierepresentanter. Kring 20 000 besökare möter 650 utställare, två gånger om året. Parallellt med Formex arrangeras Textilmässan, som är Sveriges ledande fackmässa för hemtextilier, bädd, gardiner och tillbehör. Aktivitet: Formex och Textilmässan 19-22 augusti Kontakt: Maria Strandberg, 08-749 41 00, info@stofair.se, www.formex.se Svenska Moderådet Ett samarbetsforum för den svenska mode- och textilbranschen som verkar för svenskt mode i Sverige och utomland. Moderådet analyserar och informerar om modets utveckling och producerar trendinformation med inriktning på mode, livsstil och inredning jämte företagsanpassad konsultation och branschseminarier. I samband med modeveckor i Stockholm (februari, maj, augusti och november) koordinerar Moderådet press-scheman med visningar och aktiviteter som distribueras till media. Aktivitet: Press-schema Focus Stockholm 16-22 augusti och utvecklar www.focusstockholm.se Kontakt: Helena Mellström, 08-411 17 44, info@moderadet.se, www.moderadet.se