Första pristagarna av LLB Awards

Första pristagarna av LLB Awards

Andreas ”Ajje” Wikström, Fredrik Jönsson och Adde Granberg. Så heter de första pristagarna av LLB Awards, som delades ut för första gången på tisdagkvällen i samband med premiärdagen av årets upplaga av Ljud, ljus och Bildmässan i Älvsjö. Samtliga har på sitt sätt lyft sitt gebit inom ljud, ljus och bild till en ny nivå.

LLB Awards delas nämligen ut till personer inom ljud, ljus och bild som gjort förtjänstfulla insatser inom områdena, eller personer som använt produkter från sortimenten inom föreningen på ett nytt sätt, utnyttjas produkternas tekniska nivå på ett nytt sätt eller utvecklat produkterna i sig. Så lyder nämligen villkoren till varför priserna delas ut.

Pristagaren till ljud blev alltså Andreas Ajje Wikström, som fick ta emot priset av ingen mindre än Robert Wells. Motiveringen löd: ”Genom sitt arbete med Robert Wells på Rhapsody in Rock utmanade Ajje de övriga aktörerna på marknaden med en ny produkt som förändrade sättet att arbeta med ljud inför mycket publik. Han har bidragit till den goda utvecklingen inom PA-ljud med målet att ge publiken en ännu bättre ljudupplevelse.”

– Jag vet att priset kommer till rätt person. Ajje har inte bara förstärkt stora produktioner som Rhapsody in Rock, utan även arbetat med ljud i kyrkor, företagslokaler, köpcentrum eller jazzklubbar. Jag är glad att få vara en del av hyllningarna till Andreas, säger Robert Wells.

Priset till ljus blev Fredrik Jönsson med motiveringen: ”Genomförandet av Eurovision Song Contest i Malmö 2013 innebar en utveckling av konceptet med användande av rimliga resurser. Fredrik har också bidragit till tävlingens popularitet i Sveriges genom ljussättning av ett stort antal melodifestivaler och även gett stöd till svenska framträdanden som Loreens ljussatta uppåtsträvande i Baku.”

– I lördags gjorde jag min 78:e sändning, vilket innebär att jag har 444 lagrade schlagermelodier i mitt huvud, konstaterade Fredrik Jönsson.

Slutligen var det Adde Granberg som fick ta emot priset för bild med motiveringen: ”Engagerade insatser för bildproduktion inom sport och en drivkraft att förändra och effektivisera med ny teknik i kombination med innehållsfokus för tittaren. Senast exemplifierat av förmedlingen av bilder från Falun där dramatiken speglades i detalj oavsett de för dagen rådande väderförhållandena.”

– Jag är glad och stolt över att få ta emot priset. Jag jobbar för att det ska synas i tv-rutan för tittaren vilken teknik vi använder och komma tittaren tillgodo och inte bara för oss som älskar teknik och besöker en sådan här mässa som LLB. Min ambition är att tekniken ska hjälpa till att förmedla en speciell känsla för tittaren.

Förutom Robert Wells deltog LLB:s ordförande Per Anderhagen, vd Anders Appelqvist, konstnären Leif Ahrle samt Leif Handberg från KTH som prisutdelare.

För ytterligare information besök www.llbmassan.se eller kontakta:
Anders Appelqvist, LLB, 070-878 41 40 Eva Seifter, LLB, 08-508 938 61, e-mail: llb@branschkansliet.se

Den 13:e Ljud, Ljus och Bildmässan, Nordens ledande branschmässa för ljud, ljus, bild och medieteknik, kommer i år att samla närmare 100 utställare som tillsammans kommer att fylla hela B-hallen den 17-19 mars på Stockholmsmässan.

Om LLB
LLB – Branschföreningen Ljud, Ljus och Bild för professionellt bruk - är en branschorganisation för i Sverige verksamma företag som tillhandahåller professionell utrustning och tjänster inom områdena audio, video, ljus-, scen-, konferens- och medieteknik samt musikinstrument och tillbehör. Mer information finns på www.llb.se.