Formex mot nya höjder

Vårens Formex hade fler besök än någonsin tidigare. Sammanlagt gjordes 25 559 besök, vilket nästan är 15 % fler än förra våren. Intresset utomlands för Formex fortsätter också att öka. Antalet utländska besök ökade med närmare 19 %.
Under fyra dagar möttes den nordiska inrednings- och presentbranschen på Stockholmsmässan för att göra vårens inköp och se de senaste trenderna. Formex var den första mässan att använda den nya delen av A-hallen, med 10 000 nya kvadratmeter och en nyrenoverad Östra entré. På Formex deltog över 780 utställare, varav drygt 170 nya företag. Totalt hade mässan 25 559 besök, vilket är en ökning med nästan 15 % från förra våren då 22 274 besök gjordes.
Antalet utländska besökare slog också rekord. Vårens Formex lockade 1007 personer från utlandet jämfört med 849 förra våren. Det är en ökning med nästan 19 %. Samtliga nordiska länder ökade. Flest besökare kom från Finland med 482 personer, jämfört med 403 förra våren. Sedan kom Norge med 126 besökare, att jämföra med 96 förra våren. Från Danmark besökte 75 personer jämfört med 48 våren 2009.
- Siffrorna visar att Formex befäster sin plats som Nordens viktigaste handelsplats. Vi ser en trend i att allt fler återkommer till Formex. Våra inspirationsutställningar är mycket uppskattade och vår föredragsserie har vuxit stadigt. I år hade vi 31 föredrag – alla kostnadsfria. Att Hovet valde Formex för att lansera ”Den Officiella Bröllopsserien” är också ett gott betyg till mässan och bidrog säkert i sin tur till ännu fler besök, säger Maria Strandberg Torén, projektledare, Formex.Intresset från press och media fortsätter att växa, antalet medierepresentanter ökade från 714 till rekordmånga 885.

Formex Stockholm arrangeras två gånger per år, nästa mässa äger rum 12-15 augusti 2010.

För mer information kontakta Lotta Signeul, pressansvarig för affärsområde inredning,mat och mode,  e-post lotta.signeul@stofair.se eller telefon 08 749 43 79.

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.