Gamla klassiker i nya sammanhang

Antikmässan, 18-21 februari, bjuder på flera inspirerande utställningar. Bland annat visas, på årets tema ”Kärleksfulla föreningar”, möbler och kläder i nya oväntade miljöer. Mässan presenterar också ett axplock ur Sigvard Bernadottes omfattande produktion i utställningen ”Designprinsen”.

För magasinen ELLE, ELLE Interiör och ELLE mat & vin gör Pontus Djanaieff, inredare och Petter Johansson, grafisk designer, en utställning där möbler och kläder lyfts ur sina klassiska miljöer för att få fram deras karaktär och storhet.

- Det är otroligt roligt att göra denna utställning, att få blanda nytt och gammalt, högt och lågt och att få visa gamla klassiker på ett nytt sätt.  Vi visar exempelvis en klassisk stol i en färgstark och ganska rå miljö, som är ganska långt från den miljö som stolen vanligtvis brukar finnas i, säger Pontus Djanaieff.

Inspirationen är bland annat hämtad från Londonbutiken Dover Street Market och från den grafiske formgivaren Peter Savilles skivomslag för Joy Divison och New Order som låg på det legendariska skivbolaget Factory Record i Manchester. Utställningen bjuder också på snickarglädje och furu.

På mässan visas dessutom utställningen ”Designprinsen” som visar delar av Sigvard Bernadottes ansenliga produktion. Besökarna får ta del av cirka 150 föremål - allt från glasögon till möbler och skrivmaskiner.

- Med utställningen vill jag framförallt visa Sigvard Bernadottes bredd som designer. Han är utan jämförelse den formgivare som har gett begreppet industridesign ett innehåll. Förutom glas, mattor, möbler, silver och kontorsmaskiner formgav han också truckar för ASEA, spisar och kylskåp för Husqvarna, stämpelur och bildtelefoner för LM Ericsson och kläder för H & M. I år är det också 200 år sedan familjen Bernadotte kom till Sverige, berättar Stig Dahlin, som sammanställt utställningen med hjälp av sin bror Bo Dahlin.

Stig Dahlin håller också två fördrag om Designprinsen, fredag kl. 13.30 och söndag kl.14.00 på Antikmässans scen. Delar av Stig Dahlins samling har tidigare vistas på bland annat Livrustkammaren år 2007.

Den 18-21 februari äger Antikmässan rum på Stockholmsmässan i Älvsjö. Temat 2010 är ”Kärleksfulla föreningar”. Det handlar såväl om föreningar mellan ting från olika epoker, högt och lågt, nytt och gammalt, som föreningen mellan människor. Det är den kärleksfulla föreningen som gör hemmet personligt.

Antikmässan är Nordens största och görs i samarbete med Sveriges Konst- och Antikhandlareförening.

Läs mer på www.stockholmsmassan.se/antik
För mer information kontakta Lotta Signeul, pressansvarig, affärsområde inredning, mat och mode, e-post lotta.signeul@stofair.se eller telefon 08-749 43 79.

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.