Keramik som ger en wow-känsla

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2016 10:35 CET

För ett år sedan vann Johan Helmersson och Peter Norén The Collector´s Awards för Årets samlare. På årets Antikmässa bjuds besökarna på en stor utställning de tagit fram från över 20 års samlande av Upsala-Ekeby konstgodsföremål. Här visas över 300 föremål med bland annat stora golvvaser och unika föremål. Antikmässan, äger rum 18-21 februari på Stockholmsmässan.

Över 80 kartonger och flera stora paket - Grödinge Antik med Johan Helmersson och Peter Norén är riktigt laddade inför Antikmässan 2016 och deras utställning ”Samlarens mani och magi”. Deras utställning fokuserar på Upsala-Ekeby-konstgodsföremål, ett område de förmodligen är störst inom i Sverige. Utställningen kommer att ge en bild av deras passionerade samlargärning under 20 år. Utställningen mynnar sedan ut i ett kafé inspirerat av Upsala-Ekeby-keramiken där besökaren kan njuta av en fika.

– Det kommer att bli en ganska stor utställning, det mest tongivande är nog att många kommer att få en wow-känsla av hur stort det här. Det kommer att finnas gigantiska golvvaser och även en rörlig del mitt i utställningen där en skiva på tre meter i diameter kommer att snurra med bland annat bålskålar och vaser, säger Peter Norén.

Besökaren kommer känna igen sig
Besökaren välkomnas även av Upsala-Ekeby-föremål på Stockholmsmässans entrétorg. Där kommer det bland annat att stå stora keramikurnor för att inspirera och fascinera. Flertalet kommer att känna igen sig i det som Grödinge Antik presenterar. Det finns nämligen många Upsala Ekeby-föremål runt om i svenska hem.

– Alla kommer att förstå vår utställning och även känna igen sig. Många har något från Upsala Ekeby hemma. Någon kanske ser något i utställningen som de har hemma fast i en mindre version. Vi visar upp stora och arbetade föremål, säger Peter Norén.

Upsala-Ekeby AB var en svensk porslins-, glas- och matbestickskoncern med ursprung i det 1886 anlagda tegel- och keramikbruket Ekeby. Deras föremål är idag välrenommerade och populära på många auktioner och syns ofta i olika tv-produktioner och tidningar.

För mer information besök www.antikmassan.se eller kontakta:
Göran Ekberg, projektchef, goran.ekberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 06
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66

Antikmässan arrangeras 18-21 februari 2016 i samarbete med Sveriges Konst- och Antikhandlareförening. Utställarna visar antikviteter, vintage/modern design, konst, kuriosa och byggnadsvård och allt är till salu. #antikmässan

Kommentarer (0)