Guest of Honour 2009 - Ineke Hans

Ineke Hans från Nederländerna blir Guest of Honour 2009. Det är sjätte året i rad som Stockholm Furniture Fair bjuder in en väl renommerad internationell designer att gestalta en lounge på Stockholmsmässans entrétorg.

-Vi tycker det är viktigt att genom våra val av Guest of Honour spegla olika aspekter av formgivning och design. Vi är mycket glada över att välkomna Ineke Hans, som kanske inte varit lika välkänd för den större publiken som våra tidigare gäster. Hon är personlig i sitt uttryck och att hon har en mycket grundad och äkta förhållningssätt till sin formgivning, säger Charlotte Wiking, projektledare, affärsutveckling och internationella relationer, Stockholm Furniture Fair/Northern Light Fair.

Ineke Hans föddes 1966 i Nederländerna. Hon utbildades 1993-1995 vid Royal College of Art London (MA furniture design) samt 1986-1991 vid Hogeschool voor de Kunsten Arnhem (3D design). Under tre år arbetade hon för HABITAT UK med deras massproducerade möbler och produktkollektioner. Sedan 1998 driver hon sin egen studio INEKEHANS/ARNHEM i Holland. Ursprungligen låg betoningen huvudsakligen på möbler. Numera ägnar sig studion åt design i dess vidaste mening: allt från juveler till offentliga rymdprojekt, från produktion i små serier till massproduktion. Vid sidan om detta formger hon produkter för sitt eget varumärke INEKEHANS/COLLECTION.

Ineke Hans har förvärvat en tydlig identitet som designer med inslag av skulptörens egenart. Hennes design beskrivs som unik i sin mångfald och kreativitet och med humor och sensualitet. På senare tid har nya material och tekniker och ett uppfinningsrikt nytänkande när det gäller mänskiga värden och vanor blivit viktiga utgångspunkter.

-Om jag ska tillföra en ny produkt till dagens värld ska den åtminstone innehålla något innovativt. Det kan handla om materialet eller den tekniska nivån men också om hur produkter upplevs ur funktionell, social eller känsomässig synvinkel, menar Ineke Hans.

Hennes arbeten har köpts in av internationella designsamlingar som Victoria och Albert Museum i London, Musée des Arts Décoratives-Paris, FNAC-France och är tillgängligt internationellt bland annat på MOMA-shop. Bland hennes kunder finns Cappellini, Magis, Ahrend NL, Swarovski, Cooper Hewitt Museum New York, Royal VKB, MVRDV-architects, Rijksmuseum Amsterdam, Finansministeriet i Nederländerna.

Ineke Hans har också deltagit i flera utställningar och visades i Sverige år 2005 i Nationalmuseums utställningsserie "Crafts in dialog 6".

Tidigare Guest of Honour är Patricia Urquiola, Spanien, bröderna Ronan och Erwan Bouroullec, Frankrike, Naoto Fukasawa, Japan, Konstantin Grcic, Tyskland och senast Giulio Cappellini, Italien. Nästa Stockholm Furniture Fair/Northern Light Fair äger rum 4-8 februari 2009.

För mer information kontakta Lotta Signeul, pressansvarig affärsområde inredning, mat och mode 08 749 43 79 eller lotta.signeul@stofair.se. Besök gärnawww.stockholmfurniturefair.comwww.inekehans.com eller www.inekehanscollection.com

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.