Helg för trädgård och utemiljö drog storpublik

Helg för trädgård och utemiljö drog storpublik

Närmare 60 000 personer besökte mässorna Nordiska Trädgårdar och Hem & Villa Utemiljö som avslutades i helgen. Möjligheten att vid samma tillfälle göra inköp av produkter både för trädgården och för husets utsida och andra byggnader på tomten visade sig vara en lyckad kombination.

– Det har varit fantastiska dagar med många besökare. Trädgårdsintresset bara växer och folk vill lära sig mer. Det var fullt vid de öppna föredragen och vid FORs rådgivningsgata. Idéträdgårdarna, som är unika för Nordiska Trädgårdar, fick mycket uppmärksamhet och var välbesökta, säger Göran Ekberg, projektchef för Nordiska Trädgårdar.

Nya mässan Hem & Villa Utemiljö har fokus på husets utsida, byggnader på tomten och fritidshuset. Inne på mässan var workshop-området uppskattat bland besökarna. Där kunde de bygga sin egen äppellåda, gjuta betongkrukor eller hjälpa till att bygga en lekstuga.

– Kombinationen av Nordiska Trädgårdar och Hem & Villa Utemiljö var lyckad. Mässorna kompletterar varandra och besökarna kan planera för både trädgården och annat utefixande som ska göras nu till våren, fortsätter Göran Ekberg.

– Att samtidigt ha två mässor med fokus på produkter och tjänster för vår- och sommarsäsong föll väl ut och många utställare har haft bra försäljning och mött en intresserad publik i sina montrar. Nu när våren kommer är gemene man sugen på att börja med sina uteprojekt och det känns bra att kunna erbjuda utställare och deras produkter med koppling till uteprojekten i samband med Nordiska Trädgårdar, säger Maria Torén, projektchef för Hem & Villa Utemiljö.

Totalt 59 666, 2013 hade mässan 56 681 besökare. Intresset från media har ökat något och 623 medierepresentanter ackrediterades jämfört med 603 förra året.

Nästa Nordiska Trädgårdar äger rum 26-29 mars 2014.

---------

Vinnare Nordiska Trädgårdar 2014

Bästa monter:

Plantagen
Motivering:
Plantagen har skapat en inbjudande mötesplats som tillfredsställer alla sinnen.
Genom att bygga miljöer i miljöer blir syftet extra tydligt. Här kan besökaren hämta inspiration och kunskap inför den tid vi alla längtar till.

Årets idéträdgård, juryns val

Guld
Astrid Lindgrens Näs - Som en saga utan slut
Sagolikt!

Silver
Hovdala Slott - Vitalisering pågår
Motivering:
Vi förväntade oss en slottsträdgård men fann en magiskt vitaliserad bakgård, som sätter fantasin i rörelse.

Brons
Wij Trädgårdar - Lantlig hägring
Motivering:
En boplats i skogen, ett eremitage mitt i naturen - mellan klapperstenshällen, hampafältet och de vackra trädgårdarna. Här får stadsbon lugn och ro.

Årets idéträdgård, besökarnas val

Hovdala Slott - Vitalisering pågår

Årets balkong, juryns val:

GULD
The Plant
Av André Strömqvist
Motivering:
Årets vinnare är en balkong som i första hand signalerar kärlek till det odlade. Den har dessutom ett tydligt världsperspektiv och visar hur odling är livsnödvändigt även för en stadsbo. Balkongen träffar mitt i den gröna, urbana, industriella trenden. Det är snyggt, enkelt och oerhört estetiskt.

SILVER
Noah 5 ½ och Snigelns balkong
av Good Garden Design Scandinavia AB
Motivering:
En idéspruta som ger inspiration. Lekfull och färgglad med enkla medel och många detaljer. Här blandar vi lek och kunskap

BRONS
Out 365 – Grow Nature
av Ljuva Trädgård AB
Motivering:
Den här balkongen har en helhetsdesign som håller ihop. Man tar in skogens träd som tall och gran. Här finns ett lugn och ett behagligt ljus. Det är rustikt och trösterikt. Att andas skog mitt i staden.

Årets balkong 2014, besökarnas val

Täppa tre trappor upp
av Blomsterlandet

Vinnare SM i Fågelholk
Klass 4-9 i Bergsjö skola i Nordanstig för deras bidrag Sjöboden

För mer information kontakta:
Göran Ekberg, projektchef, goran.ekberg@stockholmsmassan.se 070 – 789 53 06
Maria Torén, projektchef och vd Hem & Villa Europa HB, 070 – 789 41 16, maria.toren@stockholmsmassan.se
Ida Mlowe, presskoordinator, 070 – 789 44 13, ida.mlowe@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.