Hon är Sveriges mest inspirerande hantverkare

Hon är Sveriges mest inspirerande hantverkare

Hem & Villa är stolta sponsorer av Isabelle-stipendiet som delas ut på mässans öppningsdag den 11 oktober. Stipendiets syfte är att synliggöra kompetenta hantverkare som är kvinnor och inspirera tjejer från hela Sverige att i högre utsträckning välja hantverkaryrket. Vinnaren av Isabelle-stipendiet 2012 är Emelie Lindeberg.

Pristagaren får 20 000 kronor, arbetskläder och färg. Allt eventuellt överskott från tävlingens sponsorintäkter går oavkortat till Rättviseförmedlingens verksamhet, som fokuserar på att samla in tips och efterlysningar som gynnar en rättvis och jämlik representation i olika delar av samhället.

– Priset är viktigt för att synliggöra att det finns så många otroligt yrkeskunniga kvinnor i branschen, och även för att inspirera och sporra fler kvinnor att vilja bli hantverkare. Byggbranschen är väldigt mansdominerad och skulle må bra av mer mångfald. Gensvaret från kvinnorna har också varit väldigt positivt och i år fick vi in 138 nomineringar. Jag hoppas det här fortsätter växa och att vi kan göra ännu mer avtryck i framtiden, säger Isabelle McAllister, initiativtagare till priset.

– Jag känner mig hedrad över att bli utsedd till årets kvinnliga hantverkare 2012. Branschen är för mansdominerad och jag tycker det behövs en injektion av kvinnlig finess. Därför hoppas jag att mitt arbete och brinnande intresse för hantverksyrket inspirerar fler tjejer till att arbeta som hantverkare. Att stipendiet delas ut på Hem & Villa mässan känns väldigt bra, det ger kvinnliga hantverkare och mitt företag Snikk möjligheten att synas extra mycket, säger årets vinnare Emelie Lindeberg.

Motivering

Vinnaren av Isabelle-stipendiet 2012 är en driftig, seriös och proffsig yrkeskvinna som har jobbat hårt för att slå sig fram i den mansdominerade hantverkarbranschen. Med stor envishet och en hel del jävlar anamma har hon lyckats underminera många av de fördomar som kvinnor i branschen ofta möter, och sedan 2006 driver hon den egna byggfirman Snikk. Vinnaren lägger stor vikt vid bra service och hög kvalitet, vilket också resulterar i nöjda och återkommande kunder. Hon är inte bara oerhört yrkeskunnig utan jobbar dessutom för att fler kvinnor i branschen ska starta eget och bilda nätverk så att de kan arbeta tillsammans. Vinnaren av Isabelle-stipendiet 2012 är Emelie Lindeberg.

Juryn består av Sofia Embrén från Rättviseförmedlingen, Anders "Arga Snickaren" Öfvergård, Jessica Löfström från Expandera Mera och Isabelle McAllister.

För mer information kontakta:

Isabelle McAllister, initiativtagare till Isabelle-stipendiet, tel 0739-84 55 69, isabelle@isabelle.se

Maria Torén, projektledare Hem & Villa, tel 08-749 4116, maria.toren@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.