Synnöve Mork, Cilla Ramnek, Saša Antić & Tina Hellberg

Inspireras av kreatörerna i utställningen Layout på Formex

Inredningsmässan Formex, 17-20 januari 2018, har gett formgivaren och utställningsarkitekten Synnöve Mork uppdraget att utforma en utställning som bjuder på inspiration och kunskap på Stockholmsmässans entrétorg. Det blir ett samarbete med kreatörer som var och en tolkar var sin del.

Utställningens vision är att ge besökarna en bild av hur konstnärer, stylister, inredare och formgivare arbetar. Tre kreatörer är inbjudna för att skapa själva innehållet, Cilla Ramnek, Saša Antić och Tina Hellberg. De har tilldelats lika stora ytor med samma planlösning som sedan fylls med deras egna val av produkter, material, färg, form gestaltade med personliga iscensättningar. Utställningen kommer därmed att visa på vitt skilda nyanser och uttryck av Formex tema - A world of shapes.

– Det känns spännande att skapa något tillsammans med andra, att förena olika personers kunskap och att sedan framföra det i en gemensam utställning. Jag vill ge besökarna en inblick i hur val och kompositioner påverkar den miljö kreatörerna skapar. Det ger besökarna en möjlighet att lära och inspireras av dem, menar Synnöve Mork.

Synnöve Mork
arbetar främst med mönster för textila produktioner och som utställningsarkitekt åt företag, butiker, mässor och museer. Med sin passion för form, ytor, mönster och strukturer i balans kan besökarna vänta sig något helt nytt på mässan.

– Layout som jag kallar utställningen betyder grafisk utformning av fysiska föremål. Min Layout är en plan, skiss och disponering av ytor, säger Synnöve Mork.

Cilla Ramnek är en multikonstnär som rör sig fritt mellan vitt skilda områden alltid med ett stort intresse för materialiserad konst. Hon formger, undervisar, stylar, handleder, inreder och kurerar utställningar.

Saša Antić, är inredningsstylist och set designer med världen som arbetsplats. Han arbetar med kunder som Ikea, H&M Home, Design House Stockholm, Miele och Elle Decoration.

Tina Hellberg är stylist med fokus på inredning och konceptuella installationer. Bland hennes uppdragsgivare finns bland andra ELLE Decoration, Ikea, Bolon, kakelbranschens tidning Lera, Swedese och H&M Home.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:

Christina Olsson, projektchef +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se

Liisa Aus, pressansvarig, +46 8 749 41 53, liisa.aus@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 900 utställare, 23 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år. Vi ser fram emot att träffa dig!