Rotterdam Portrait

Jaime Hayon är Guest of Honour 2017

Den spanske konstnären och designern Jaime Hayon, känd för sitt lekfulla uttryck och sin mångsidiga produktion, har fått uppdraget att göra en utställning på Stockholmsmässans entrétorg. Det är 14:e gången Stockholm Furniture & Light Fair bjuder in en välrenommerad internationell designer att utforma en installation.

Jaime Hayon föddes i Madrid 1974. Efter att ha studerat industridesign i Madrid och Paris började han 1997 på Fabrica, den Benetton-stödda akademin för design och kommunikation i Italien, där han ledde designavdelningen fram till 2003. Jaime Hayon startade sin egen studio år 2000 och från och med 2003 lade han all sin kraft på sina egna projekt.

– Vi tycker att Jaime Hayon är en av dagens mest spännande och unika designer. Han verkar i gränslandet mellan konst och design och vi beundrar bredden i hans produktion, som omfattar allt från klockor till möbler och inredningar. Vi ser fram emot att se hans lekfulla uttryck, kryddat med humor och uppfinningsrikedom gestaltat i en utställning, som vi är övertygade om kommer att inspirera, utmana och uppskattas av våra besökare, säger Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair.

Jaime Hayon tänjer på gränserna inom flera medier och användningsområden. Det har resulterat i kollektioner för olika sorters kunder. Han har samarbetat med glas- och keramikföretag som Baccarat, Lladró och Choemon, skapat möbler för bland andra Fritz Hansen, Magis, Ceccotti, & Tradition och Moooi. Han har formgivit accessoarer för Bosa, Paola C, Cassina, Gaia & Gino och The Rug Company. 2013 designade han sin första klockkollektion för OROLOG. Dessa kollektioner har placerat Jaime Hayon i spetsen för den nya våg av kreatörer som har suddat ut gränserna mellan konst, inredning och design och gett fint utformade och intrikata objekt ett uppsving inom ramen för modern designkultur.

– Jag har alltid varit en stor beundrare av Stockholm Furniture & Light Fair eftersom den tar fram det bästa av branschen på ett väldigt speciellt vis. Jag har stor respekt för detta evenemang och det är ett privilegium att vara inbjuden som hedersgäst till den kommande mässan, säger Jaime Hayon.

Jaime Hayon arbetar också med att inreda hotell, restauranger och butiker över hela världen. Dessa har blivit plattformar där han kan skapa speciella objekt och både funktionella och icke-funktionella element. Hans senaste restaurang, Le Sergent Recruteur i Paris liksom ett flertal av Nirav Modis juvelerarbutiker i Indien, Hong Kong och New York är bra exempel på hans inredning.

Han har dessutom haft ett flertal utställningar och installationer världen över, som FUNTASTICO, en retrospektiv över hans konstnärliga arbeten som nyligen visades på Groninger Museum (Groningen) och på Holon Design Museum (Tel Aviv). Han har vunnit många prestigefulla utmärkelser, bland andra ”Best Designer" på ELLE Deco International Awards 2016, ”Best Installation” från Icon Magazine och AD Russias ”Designer of the Year” 2009. Time Magazine hade med Jaime Hayon som en av de 100 mest betydelsefulla kreatörerna i modern tid och även Wallpaper Magazine har listat honom som en av de mest inflytelserika kreatörerna. Jaime Hayons huvudintresse är att hela tiden hitta utmaningar och nya perspektiv. Han har idag kontor i Italien, Spanien och Japan.

Tidigare Guest of Honour har varit: Patricia Urquiola, Ronan och Erwan Bouroullec, Naoto Fukasawa, Konstantin Grcic, Giulio Cappellini, Ineke Hans, Paul Smith, Arik Levy, Inga Sempé, Oki Sato/Nendo, GamFratesi, Ilse Crawford och Barber & Osgerby.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 7-11 februari 2017 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, tel +46 8-749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, pressansvarig, tel +46 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week.www.stockholmdesignweek.com