Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön – lokala åtgärder och samarbete nödvändigt

I år arrangeras för andra gången kongressen Baltic Sea Future – Innovation, visions and leadership for a sustainable Baltic Sea region. Ambassadörer från länder runt Östersjön samlades i mitten av januari till ett förmöte inför kongressen som äger rum den 8-9 mars i Stockholm.

– Det är brådskande att hinna med de omställningar som behövs. Vi börjar redan se effekterna av klimatförändringarna, säger Marmar Nekoro, projektledare och programansvarig för Baltic Sea Future.

Baltic Sea Futures tema är i år klimatförändringar och dess effekter på regionen och havet. Kommuner, forskare, näringslivsrepresentanter och politiska beslutsfattare kommer att vara på plats för att utbyta kunskap och innovativa verktyg för att rädda havet och nå FN:s hållbarhetsmål inom Agenda2030. Klimatförändringarna har redan lett till en snabbare uppvärmning av Östersjöregionen jämfört med resten av jorden, vilket exempelvis påverkar nederbördsmängden och därmed avrinningen av näringsämnen och miljögifter som når Östersjön

– Det är bråttom att arbeta förebyggande och med anpassningar på många områden. Ett konkret exempel på effekter som vi redan sett i Sverige är dricksvattenbrist i flera kommuner, säger Marmar Nekoro.

Baltic Sea Future är en arena för alla som vill arbeta aktivt och innovativt med nya lösningar. – Vad är nästa steg som behövs för att rädda Östersjön? På Baltic Sea Future presenteras både den senaste forskningen och de viktigaste politiska besluten, såsom den nya klimatlagen i Sverige, samt de innovationer och lösningar som visat sig vara effektiva åtgärder för att bekämpa klimatförändringar, säger Marmar Nekoro.

Initiativtagare till Baltic Sea Future är Stockholms universitet, Stiftelsen Hållbara Hav och Stockholms stad. Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, är också en av talarna på kongressen.

– Miljö- och klimatfrågor känner inga nationsgränser. De utmaningar som finns i Östersjön är ett utmärkt exempel på varför vi behöver arbeta tillsammans för att vårda den natur vi alla är beroende av. Att rädda Östersjön kräver många svåra gemensamma överstatliga beslut men också handfast agerande lokalt. Där är kommunernas roll är avgörande för att de politiska besluten ska bli verklighet, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm

För mer information besök www.balticseafuture.org eller kontakta:
Marmar Nekoro, projektledare för Baltic Sea Future
marmar.nekoro@stockholmsmassan.se, mobil 46 73 707 85 31

Liisa Aus, presschef
liisa.aus@stockholmsmassan.se mobil 46 707 89 41 53

Baltic Sea Future äger rum den 8-9 mars 2018. Initiativtagare är Stockholms universitet, Stockholms stad och Stiftelsen Hållbara Hav. Stockholmsmässan arrangerar.

Bildtext, från vänster:
Ms Carola Skoog, Unit Manager Stockholmsmässan
Prof. Christina Rudén, Stockholms University / Board member Sustainable Seas Foundation
Ambassador of Lithuania to Sweden, Mr Algimantas Rimkūnas
Ms Marmar Nekoro, Leader Baltic Sea Future