Nio miljarder kronor till den svenska besöksnäringen.

Mässor & kongresser bidrar med stora ekonomiska värden till besöksnäringen

Den 7:e juni firas ”Global Exhibitions Day” över hela världen. Dagen är ett initiativ från den internationella mässorganisationen UFI som vill visa på mässornas betydelse. För att sätta fokus på mässors och kongressers betydelse för Sverige har Fairlink gjort en skattning som pekar på att mässor & kongresser årligen bidrar med cirka nio miljarder kronor till den svenska besöksnäringen.

De senaste decennierna har besöksnäringen seglat upp som en av Sveriges basnäringar och sysselsätter över 160 000 personer, enligt statistik från Tillväxtverket. En viktig motor inom besöksnäringen är mässor och kongresser. Årligen arrangeras flera hundra olika mässor och större kongresser i Sverige. Att miljontals människor kommer till olika platser för att delta på en mässa eller kongress innebär stora positiva effekter för besöksnäringen. De tillresta besökarna äter, bor, shoppar etc. Det finns idag inga exakta siffror på det totala värdet men en färsk skattning från Fairlink pekar på att de totala turistekonomiska effekterna i Sverige uppgår till cirka nio miljarder kronor per år. Pengar som i sin tur både bidrar till nyanställningar och skatteintäkter.

– De fysiska mötesplatserna är oerhört viktiga för att driva utvecklingen framåt i de flesta branscher. När människor, kunskap och idéer möts formas framtiden. Den digitala utvecklingen har dessutom ökat människors behov av att även träffas öga-mot-öga. Utan mässor och kongresser skulle Sverige vara ett betydligt fattigare land, både kunskaps och affärsmässigt, säger Mikael Jansson, vd på Fairlink.

För ytterligare information och kommentarer kontakta:
Mikael Jansson, vd Fairlink, mikael.jansson@fairlink.se, 070-744 29 70
Helena Nilsson, kommunikationschef Stockholmsmässan, helena.nilsson@stockholmsmassan.se, 070-789 44 19

FAIRLINK
Fairlink AB bildades 1986 och är idag Skandinaviens största analys och utbildningsföretag för mässbranschen.

UFI – THE GLOBAL ASSOCIATION OF THE EXHIBITION INDUSTRY
UFI är en branschorganisation för mässarrangörer och anläggningsägare över hela världen. Totalt har man 725 medlemmar från 85 olika länder som tillsammans har cirka 50 000 anställda.

EXEMPEL PÅ NÅGRA AV SVERIGES STÖRSTA MÄSSARRANGÖRER
Artexis Easyfairs, Elmia, Nolia, Stockholmsmässan och Svenska Mässan.