Trendrestaurangen, designad av Tina Hellberg

Medvetenhet och ansvar på största Formex någonsin

Medvetna val och ansvar genomsyrade inredningsdesign- och presentmässan Formex som avslutades på Stockholmsmässan i 27 augusti. Höstens mässa var den största någonsin med cirka 990 utställare på en yta som omfattade drygt 33 000 kvadratmeter. Totalt gjordes drygt 22 000 besök.

Höstens trendtema Nordic Me fokuserade på medvetenhet; hur vi vill leva och hur vi gör våra val. Det handlade om att vi nu vårdar oss själva och världen runt omkring oss liksom om ursprung och innehåll.

– En ökande medvetenhet kring hållbarhet och ansvar har vi sett under en längre tid, men nu har det slagit igenom på allvar. Det syntes överallt på mässan, oavsett produktområde. Det är tydligt att man gör medvetna val av material, granskar processer och har ett större krav på hållbarhet, det är en hygienfaktor och självklarhet hos många idag. Mässan var dessutom den största någonsin, med en större bredd och djup än tidigare. Vi har också gett lite extra kraft och utrymme för våra unga designer och nyetablerade företag berättar Christina Olsson, projektchef för Formex.

Nick Ross vinnare av designpriset Formex Nova, som går till en ung formgivare verksam i Norden, tangerade också temat. Ross arbetar metodiskt med material och form med en stark känsla för gestaltning, ofta med en historsk referens. Flera av de nominerade produkterna till priset Formex Formidable, som premierar god design, hade också ett hållbarhetperspektiv liksom ett användande av traditionella metoder och material där historia möter nutid.

Att intresset också var stort hos besökarna märktes på de välbesökta föreläsningarna, där flera föredrag handlade om hållbarhet, ansvar och ursprung.

Nästa Formex äger rum 18-21 januari 2017 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se,
Catarina Oscarsson +46 8 749 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 950 utställare, 23 000 fackbesökare och över 800 medierepresentanter.