Nordbygg 2016 – här träffar du framtiden inom bygg, VVS och fastighet

Nordbygg 2016 – här träffar du framtiden inom bygg, VVS och fastighet

Nu är det äntligen dags för Nordbygg 2016. Runt 900 utställare från 30 länder finns på plats på Stockholmsmässan. Nordbygg 5-8 april 2016 är helt fullbokad sedan länge.

Digitalisering, samverkan, ny arkitektur och nya material samt energieffektiviseringar är heta frågor på norra Europas största mötesplats för bygg-, VVS-och fastighetsbranschen.

Runt 900 utställare finns på plats för fyra intensiva dagar. Nordbygg 2016 är fullbokad sedan länge.
- Vi fick till och med säga nej till ett hundratal intresserade utställare, berättar Peter Söderberg, projektchef Nordbygg.

Internationella inslag
En tydlig tendens från de senaste upplagorna av Nordbygg är att de internationella inslagen ökar år från år.
- Vi har haft ett väldigt stort intresse från till exempel de baltiska länderna och Polen. De ser Nordbygg som en inkörsport till den nordeuropeiska marknaden. Här träffar de såväl slutkund som distributörer och grossister för vidare samarbeten, säger Peter Söderberg.

Seminarieprogram
Nordbygg är ett kunskapsintensivt evenemang. I år är antalet öppna kostnadsfria seminarier väsentligt större än tidigare.

Här följer ett antal seminarietips. För mer information om många andra seminarier, ta del av hela scenprogrammet på nordbygg.se.

Materialbiblioteket – dagliga föreläsningar
Varje dag under Nordbygg kan du låta dig inspireras av föredrag om material för arkitektur och byggnation. I Materialbiblioteket hittar du dessutom fler än 2500 materialprover.

Energieffektivisering och renovering
Renovera Energismart
är ett projekt sträcker sig över många år på Nordbygg och som engagerar flera stora företag och branschorganisationer i Sverige. Ta del av de senaste rönen för att energieffektivisera fastigheten i samband med renovering.

eBVD – ny digital byggvarudeklaration
IVL Svenska Miljöinstitutet
och Byggmaterialindustrierna går i ett seminarium på torsdagen igenom nya eBVD. Det är en harmoniserad digital byggvarudeklaration som ökar tillgängligheten och gör det lättare att informera om en produkts miljöaspekter.

Prisceremoni
Nordbyggs traditionella prisregn sker på torsdag eftermiddag kl. 16.30 på stora scenen på entrétorget.
Priserna som delas ut är:
- Nya ögon på Betong
- Glaspriset
- Stora Inneklimatpriset- Nordbyggs guldmedalj för Årets hetaste produktnyhet.

Arkitekturdagen 8 april
Missa inte Arkitekturdagen. Den livliga schweiziska arkitekturscenen är temat för året.

Ett antal ledande schweiziska arkitektkontor medverkar med presentationer av sina kontor. Programmet arrangeras av tidskriften Arkitektur i nära samarbete med Schweiz handelsråd i Stockholm.

Mer information
Nordbyggs app för besökare som finns i Appstore och för Android. I appen finns information om alla utställare och aktiviteter sökbara på kategori samt mycket annan användbar information om norra Europas största mässa för bygg fastighet och VVS. Det är viktigt att ni uppdaterar appen kontinuerligt för att ta del av eventuella förändringar.

Peter Söderberg, projektchef, peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66
Felix Andersson, presskoordinator, felix.andersson@stockholmsmassan.se, 08-749 41 92