Nordens Sko & Väskmässa/Style at Sthlm, Rookies & Players

Motpoler och kontraster Motpoler och kontraster visas i trendutställningen på Nordens Sko & Väskmässa/ Style at Sthlm som går av stapeln den 16-19 augusti på Stockholmsmässan. Runda former och stora volymer möter skarpa och raka linjer. Sport möter tradition, ljusa pasteller ställs mot mörka färger. Vår/sommar 2008 har tre olika teman i Nordens Sko & Väskmässa/Style at Sthlms trendutställning som är sammanställd av Svenska Moderådet och Skobranschrådet. I Deca-Dance står glamouren i fokus och inspiration hämtas från 20-talets dekadenta tid. Neon Light kännetecknas av futurism, nya material samt 80-tal och i Black-Out är det dramatiskt och mycket går i svart - Det kan tyckas vara en motsägelsefull säsong, säger Lotta Ahlvar, vd, Svenska Moderådet. Men ord som nostalgi och ekologi binder ihop de sinsemellan olika trenderna. I takt med att upplysta konsumenter ställer högre krav ökar efterfrågan på miljövänliga modematerial. Det stora intresset för vintage kläder kanske också kan ses som en miljövänlig form av returbruk, fortsätter Lotta som även menar att det är 20-, 30-, 40- och 80-talet som inspirerar mest i modebilden just nu. I trendutställningen mixas kläder, skor, accessoarer och inredningsdetaljer som förutom inspiration och idéer också ger tips om nya märken. I samband med utställningen kommer dessutom trendseminarier av Svenska Moderådet och Skobranschrådet att hållas dagligen på seminariescenen vid Champagnebaren, monter A23:50, torsdag – lördag kl.13.00 samt söndag kl. 12.00. Här kan man också lyssna till Dick Malmlund från Svensk handel som talar om säkerhet i modebutiker, fredag kl. 11.30. Att skapa rätt känsla i en butiks skyltfönster tipsar designer Jan Rundgren om, lördag kl. 10.30. Se även utställningen Skyltfönster, monter A21:60. I augusti integreras modemässorna Style at Sthlm och Nordens Sko & Väskmässa helt för första gången. Det innebär att skor, kläder och accessoarer blandas i ett nytt sammanhållet koncept. Parallellt i samma hall pågår också Rookies & Players, mässan för nya modedesigners. Tillsammans samlar mässorna över 800 varumärken och erbjuder ett brett utbud av inspirerande utställningar, trender och föredrag. För ytterligare information kontakta Lotta Signeul, pressansvarig affärsområde Inredning, Mat och Mode, tel 08 749 43 79 lotta.signeul@stofair.se eller May-Britt Pella, pressansvarig, tel 08-749 43 36, may-britt.pella@stofair.se Pressfrukost – information - modevisningar - prisutdelning den 16 augusti 08.30 Frukost serveras i Champagnebaren (A23:50). 08.45 NORDENS SKO & VÄSKMÄSSA/STYLE AT STHLM, ROOKIES & PLAYERS inleder med att berätta om Stockholms modemässor. Anna Wigardt-Duhs, VD Agenturföretagen Chicie Lindgren, projektledare Stockholmsmässan Sara Lönnroth, projektledare Rookies & Players 08.55 Designer Jan Rundgren berättar om sina inspirerande skyltfönster. 09.05 Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet Kort om trenderna inom skor, kläder och accessoarer för vår/sommar 08. 09.15 Vi förflyttar oss till catwalken bredvid trendutställningen 09.20 Modevisning NORDENS SKO & VÄSKMÄSSA. 09.35 Vi förflyttar oss tilll catwalken vid Rookies & Players. 09.45 Modevisning ROOKIES & PLAYERS. 10.00 PRISUTDELNING av utmärkelsen ÅRETS ROOKIES & PLAYERS FÖRETAG 2007. 10.15 VINNARVISNING AV ÅRETS ROOKIES & PLAYERS FÖRETAG 2007.