Nu får antikvärlden sin egen Oscarsgala

The Collector’s Hotels och tidningen Antikvärlden kommer tillsammans med Stockholmsmässan att årligen dela ut The Collector’s Awards. Priserna utdelas till Årets bästa Antikaffär, Årets nydanare inom konst och antikviteter och Årets samlare. Samtidigt kommer Stockholmsmässan att dela ut Pris för bästa monter på Antikmässan. Priserna delas ut vid en galamiddag den 19 februari på restaurang Leijontornet.  Vem vill du se som vinnare?

Nu har även antikbranschen fått sitt Oscarspris. Den 19 februari kommer The Collector’s Hotels och Antikvärlden i samarbete Stockholmsmässan att dela ut The Collector’s Awards. Priserna kommer att utdelas av Carl Jan Granqvist, professor, måltidsexpert, antikprofil och Chicie Lindgren, projektledare för Antikmässan i Stockholm.

The Collector’s Awards utgörs av tre priser som The Collector’s Hotels tillsammans med tidningen Antikvärlden ska dela ut årligen. Dessa priser tillsammans med ett pris för bästa monter på Antikmässan ska utdelas på en galamiddag på restaurang Leijontornet.
Middagen hålls i anslutning till Antikmässan i Stockholm. Första året sker det den 19 februari 2010. Syftet med priserna är att befrämja utvecklingen av konst-och antikmarknaden i Sverige. En jury bestående av ett flertal experter och samlare bland andra Gunnar Bengtsson, grundare av The Collector’s Hotels, kommer att utse pristagarna.

Priskategorierna
Årets antikaffär
En affär som genom sin presentation, sitt sortiment, sin verksamhet, innehavarens kunskap
och affärens service är något utöver det vanliga.
Årets nydanare
En person eller ett företag som genom sina insatser på senare tid har tillfört konst- och antikmarknaden något alldeles speciellt och nydanande.
Pristagare kan vara en antikaffär, en auktionsfirma, en skribent eller en marknadsplats.
Årets samlare
En person som premieras för sitt passionerade samlande av konst, antikviteter, design, vintageföremål eller andra intressanta saker och ting.
Bästa monter
Bedömningen baseras på monterns utformning som ska vara kreativ, visa på nytänkande och inbjuda till köp. Tydlig och korrekt prisinformation ingår i bedömningen.

Priser
En statyett samt ett inramat diplom utdelas till vinnaren i varje kategori. Vidare får vinnarna en Lyxweekend för två personer på Victory Hotel inklusive middag på Leijontornet. Vinnaren för Bästa monter på Antikmässan får tekniska tjänster för 15 000 kr till nästa års antikmässa.

Pristatyetten består av en galjonsfigur från The Collector’s Hotels samlingar och har formgivits av konstnären Lennart Eldsfors i Moshyttan, Nora. Den är i polerad brons, monterad på en båtstäv och placerad på platta av svartmålad ek

Jury
Gunnar Bengtsson, grundare av The Collector’s Hotels och samlare
Jörgen Martinson, antikexpert, delägare i Probus Auktioner
Lars-Yngve Johansson, antikexpert och antikhandlare
Peder Lamm, antikexpert, programledare i TV
Lotta Ahlvar, VD i Svenska Moderådet
Peter Pluntky, antikexpert och författare
Winston Håkanson, förlagschef och sammankallande
Erika Funke, chefredaktör Antikvärlden, juryns sekreterare

Jury för Bästa monter
Lars-Yngve Johansson, antikexpert och antikhandlare
Anette Granlund, intendent för mattor, textilier och islamiskt konsthantverk, Bukowskis
Sören Fingal, konstexpert
Johan Nordén, Nordén Auktioner
Johan Ekström, finsnickare spec. antikviteter,
Lars Broberg, svensk allmoge
Paul Jackson, 1900- tal, antikhandlare

Hur nominerar man?
Vem som helst är välkommen att nominera företag eller personer till de tre prisklasserna. Allmänheten och läsarna av Antikvärlden kan lättast göra det genom att gå in på Antikvärldens hemsida www.antikvarlden.se eller maila till antikred@antikvarlden.se. Man kan också skicka in sitt förslag med ett vykort till Antikvärlden, Lilla Nygatan 20, 111 28 Stockholm. Man skriver namnet på sin kandidat, vilken prisklass det gäller, samt sitt eget namn, adress och telefonnummer. Juryn vill även ha 2-3 meningar som motiverar valet. Senast den 1 februari 2010 kan man lämna förslag till pristagare. Bland alla som gör det utlottas ett pris. Första pris är middag för två personer på Bakfickan Djuret, Victory Hotel. Andra till fjärde pris är biljetter till årets Antikmässa.

Information:
Chicie Lindgren, projektledare, Antikmässan i Stockholm tel nr 070-789 43 73
Bibi Rydbacken, marknadschef The Collector’s Hotels telnr 0709-388 906, e-post bibi@collectorshotels.se
Rickard Bengtsson, vd The Collector’s Hotels, tel nr. 0709-388 900, e-post: rickard@collectorshotels.se
Winston Håkanson, Antikbörsens Förlag  0708-785390, 08-5454 7041

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.