Nya ögon på byggkeramik – stor tävling för arkitektstudenter 2020

Nya ögon på byggkeramik – stor tävling för arkitektstudenter 2020

Nordbygg och Byggkeramikrådet, BKR, samarrangerar tävlingen Nya ögon på byggkeramik i april 2020. Tävlingen som vill inspirera kring, och lyfta fram, kakel och klinker i arkitekturen är öppen för alla arkitektstudenter.

I samband med Nordbygg, 21-24 april 2020, arrangeras den återkommande tävlingen ”Nya ögon på” – en nationell tävling öppen för alla arkitektstudenter. Materialen som står i fokus för tävlingen skiftar från gång till gång, och nu har turen kommit till byggkeramik, det vill säga kakel och klinker.

Byggkeramikrådet, BKR, anordnar sedan tidigare den egna studenttävlingen ”Kakeltävlingen” som efter att ha vilat ett år får en nystart i och med samarbetet med Nordbygg.
– När det här tillfället dök upp kände vi att det var ett tillfälle vi ville ta vara på. Dessutom är tävlingsupplägget väldigt likt det vi själva har i Kakeltävlingen, säger Katarina Silfverswärd Wintzell, kommunikationsansvarig på Byggkeramikrådet, BKR.

Tävlingsuppgiften i Nya ögon på byggkeramik går ut på att konstruera ett café i byggkeramik. Det vinnande förslaget kommer sedan att byggas upp på Stockholmsmässans entrétorg i samband med Nordbygg.

– I anslutning till cafét kommer det även att finnas en informationspunkt som BKR förfogar över, och som är en del av konstruktionen, förklarar Katarina Silfverswärd Wintzell vidare.

Var för är detta en viktig tävling?
– Den är ett sätt att inspirera och öka kunskaperna hos arkitektstudenter när det gäller byggkeramik, detta unika byggmaterial som också är ett av våra äldsta med mångtusenåriga traditioner. Det är också ett sätt att lyfta fram att kakel och klinker går att använda på så många andra sätt, och i andra miljöer, än bara i kök och badrum. Byggkeramik är ett material med fantastiska möjligheter!

Tävlingen kommer att släppas på Sveriges Arkitekters hemsida https://www.arkitekt.se/) i början av hösten och vinnaren utses i början av nästa år. Vinnaren får 25 000 kronor och sitt förslag uppbyggt full skala på Nordbygg. Dessutom bjuds hen på en studieresa till Cersaie, världens största byggkeramikmässa i Bologna.

Nordbygg är Nordens största och mest dynamiska mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen – som ger ny kunskap, driver och bygger affärer. Nordbygg arrangeras jämna år på Stockholmsmässan och samlar då ca 900 utställande företag och drygt 48 000 besökare. Läs mer på https://www.nordbygg.se/

Mer om Byggkeramikrådet hittar du på deras hemsida: https://www.bkr.se/

För mer information, kontakta:
Peter Söderberg, projektchef Nordbygg, 08-749 43 93, peter.soderberg@stockholmsmassan.se
Katarina Silfverswärd Wintzell, kommunikationsansvarig på Byggkeramikrådet, BKR, 070-587 56 70, katarina@bkr.se